Sunday, April 01, 2007

Satu penilitian jujur terhadap Kelantan

Leong Siok Hui adalah seorang penulis bebas dan gemar meneroka dan menikmati dunia luar. Kebanyakan penulisan beliau adalah mengenai pengalaman penerokaan beliau itu. Semalam beliau telah menulis dua buah artikel dalam The Star Weekender, bertajuk:

The contrary in reality
Hakikat yang berbeza

dan

Insider information
Maklumat dalaman






Kali ini berkenaan kunjungan beliau sekali lagi ke Negeri Serambi Mekah, Kelantan. Saya melihat tulisan beliau agak objektif, penuh bersandarkan pengalaman peribadi beliau yang tidak ditokok-tambah.

Yang menarik perhatian saya beliau menulis:

Where else in Malaysia can you find Malays and Chinese mingling in Chinese coffee shops?

At the White House kopitiam next to Istana Jahar, Malay and Chinese patrons sip thick Hainanese coffee, enjoy kaya and butter on toast, and tuck into nasi berlauk and nasi dagang for breakfast. At a popular Malay restaurant below the Craft Museum, we saw Malay and Chinese locals relishing their nasi ulam budu (rice with raw vegetables and fermented anchovy sauce).

Menurut beliau hanya di Kelantan orang Melayu dan Cina boleh bercampur dalam satu kedai kopi. Dan kedua-dua bangsa ini boleh sama menikmati nasi ulam budu.

Dalam artikel kedua beliau Leong pergi lebih mendalam lagi dengan mewawancara rakyat Kelantan, Melayu dan Cina bagi mencungkil pengalaman dan kehidupan mereka. Seorang yang beliau temui, Shukri Abdullah 34 tahun telah berkata:

(The present government is more conservative) but they bring good things like the emphasis on family and spritual values.
(Kerajaan negeri sekarang ini lebih konservatif) tetapi mereka membawa perkara-perkara yang baik dengan penekanan pada nilai-nilai kekeluargaan.


Shukri turut menyatakan pengalaman raka-rakannya yang berbangsa Cina di Kelantan:

Shukri non-Muslim friends say the current government grants the Chinese legal title to Malay reserved land and permit trading and licences without discrimination. Kawan-kawan Shukri yang bukan Islam menyatakan bahawa kerajaan negeri yang ada memberikan mereka geran ke atas tanah Rizab Melayu dan mengeluarkan permit perniagaan dan lesen tanpa diskriminasi.

Tambah Shukri lagi:

They try to be fair to the Chinese, allow them to hold their religious celebrations and practise their cultures. Whats good about Islam is it teaches you to respect other religions. Mereka (kerajaan negeri) berusaha untuk memberikan keadilan kepada masyarakat Cina, membenarkan mereka menganjurkan perayaan-perayaan keagamaan dan mengamalkan budaya mereka. Apa yang baik berkenaan Islam adalah ia mengajar umatnya agar menghormati kepercayaan lain.

Ramai lagi yang diwawancaranya yang telah memberikan INSIDER INFORMATION yang berguna bagi mereka di luar Kelantan yangs entiasa diasak dengan momokkan terhadap negeri yang diperintah PAS ini.

Propoganda yang selalu digembar-gemburkan terhadap Kelantan bahawa kononnya tiada pekerjaan di sana, dan orang-orang mudanya ramai terpaksa berhijrah keluar. Cuba kita perhatikan apa yang dikatakan ole Lee Kee Teck, 29, yang ditemui Leong. Lee yang sebelum ini pernah bekerja selama 3 tahun di KL kini telah kembali ke Kelantan.

Kata beliau:

The cost of living is so high in KL so it didnt matter if you made more money (Kos hidup di KL terlalu tinggi, walaupun anda berpeluang buat duit lebih)

Tambah Lee lagi:

But what I find most disturbing is that different races in KL dont mix with each other and people are unfriendly.
(Tetapi apa yang saya tidak selesa di KL adalah bahawa masyarakat pelbagai kaum di sana tidak bercampur dan mereka tidak mesra)

Dan seorang lagi, Yiap Soon Cheng, 23 yang juga pernah bekerja di KL dan kini kembali ke Kelantan berkata:

I missed everything about Kelantan, my family, my friends and the food like budu, nasi kerabu
(Saya merindui segala-galanya berkenaan Kelantan, keluarga saya, kawan-kawan dan masakannya seperti budu dan nasi kerabu)

Tak kenal maka tak cinta, itulah perumpamaan yang paling cocok yang boleh diberikan terhadap pengalaman yang cuba ditonjokan oleh Leong ini.

No comments: