Sunday, April 29, 2007

Ijok menurut Utusan menandakan berakhirnya keadilan

Buat pertama kali di sini saya terpaksa bersetuju dengan tajuk akhbar MINGGUAN MALAYSIA yang berbunyi:

BERAKHIRNYA KEADILAN?





Tanpa pembuka dan penutup kata pada perkataan KEADILAN bermakna tajuk akhbar milik Umno ini akhirnya mengakui bahawa Pilihanraya Kecil di Ijok merupakan petanda berakhirnya nilai keadilan dalam sistem politik dan pilihanraya negara.

Mungkin berita penuhnya tidak bermaksud demikian tetapi tajuknya bagi saya adalah satu kenyataan yang tepat terhadap apa yang berlaku sepanjang temph berkempen di Ijok sehinggalah pengumuman kejayaan besar BN semalam.

Tidak ada satu akhbar pun melaporkan kejadian membelasah petugas PAS yang membantu calon PKR sehingga seorang masih terlantar di ICU Hospital Sg Buloh. Seorang lagi pecah kepalanya dan menerima 18 jahitan. Yang di ICU itu saya difahamkan patah tulang rahangnya kerana disepak dan dipijak, kemungkina kecederaan itu menjejaskan bahagian sensitif di kepala termasuk otaknya.

Yang mereka highlightkan kononnya keganasan penyokong PKR menahan dua buah bas di Bukit Badong semalam. Jika anda menonton klip video di Malaysiakini anda dapat melihat betapa samseng-samseng Umno menyerbu kumpulan PKR itu dan Sdr Ezam sendiri ditolak, ditarik dan terpaksa berlari-lari mengelakkan diri dari diserang mereka, semuanya berlaku di bawah batang hidung pihak polis!

Memang KEADILAN SUDAH BERAKHIR tetapi KEADILAN yang dimaksudkan bukannya PARTI KEADILAN RAKYAT tetapi nilai dan makna keadilan itu sendiri. Ianya berakhir dan mati angkara biadap para penyokong BN khasnya dari Umno yang kini sudah mengamalkan politik hutan rimba, memukul dan membelasah siapa sahaja yang lalu di hadapan mata mereka. Mengamalkan rasuah dan politik wang bagi membeli undi tanpa memperdulikan undang-ndang dan peraturan. Sekiranya anda mengunjungi alma web umno-reform, ada dikepilkan rakaman audio perbualan telefon antara seorang Cina dengan seorang Petugas di Bilik Gerakan Umno mleka di Jaya Setia yang menwarkan RM150.00 untuk satu undi bagi BN.

Inilah modal insan yang dilahirkan oleh Dollah Badawi dan konco-koconya.

Saya memang sedih dan kecewa dengan perkembangan ini namun tidak sekali-kali akan berputusa-asa. Saya menerima banyak sms, email dan sahabat-sahabat yang menelefon dan berjumpa memberikan dorongan agar meneruskan perjuangan. Memang insyallah kita akan teruskan kerana perjuangan menegakkan keadilan dan kebenaran ini sesungguhnya tidak pernah mudah dan diberikan percuma.

Jika KEADILAN SUDAH BERAKHIR ditangan BN maka kita perlu memikul tanggungjawab untuk menghidupkannya semula. Jihad ini perlu diteruskan, sesiapa yang patah semangat dan tidak dapat pulih dari kekalahan ini, beri dan buka laluan kepada mereka yang lebih bertenaga dan istiqomah.

Perjuangan ini menuntut idea-idea dan pendekatan baru dan berani bagi menghadpi budaya hutan rimba Umno dan BN ini. Rasulullah saw tidak pernah berputusa asa setelah dihalau dari Taif dengan hujanan batu yang mencederakan batang tubuhnya, begitu juga tidak pernah berputusa asa setelah kecundang di Uhud. Rasulullah melangkah ke hadapan lebih berani lagi dan akhirnya merangkul kejayaan buat kita semua sehingga ke hari ini.

Saya tertarik dengan apa yang dikatakan oleh Tan Sri Khalid Ibrahim semalam bahawa kelahan ini bukan satu noktah untuk perjuangan tetapi satu koma, dan ia akan terus dipacu ke hadapan.

Sebagaimana yang diucapkan oleh Tuan Guru Presiden PAS di Ijok, wang bukan segala-galanya dalam politik, wang mungkin boleh membeli undi tetapi wang juga boleh mencetuskan masalah dan akhirnya membunuh mereka yang memberinya itu.

Ijok menandakan BERKAHIRNYA KEADILAN, tetapi bukan berkubur. Kita para pejuang yang ikhlas dan istiqomah akan menjulang kembali panji-panjinya dan mara ke hadapan demi menebusd maruag agama. Bangsa dan negara.

No comments: