Thursday, April 12, 2007

Bila para blogger bersembang

Sedar tak sedar pada 20 Mei nanti genaplah 3 tahun usia Blog ini. Menurut Motigo Webstat dalam tempoh 9 bulan setakat 9 April 2007 Blog ini telah menerima hampir setengah juta pengunjung sejak dari 12 Julai 2006 (saya tidak mendaftar sebelum itu). Menurut OneStatFree.com pada tahun ini sahaja Blog ini menerima 194,059 pengunjung.

Saya berterima kasih kepada para pengunjung yang mengunjungi Blog ini tanpa jemu bagi apa tujuan sekalipun.

Walaubagaimanapun apabila Pak-pak Menteri mula tegang-tegang urat menyatakan berkenaan apa yang disebut ancaman dari Blog-blog ini, sebagai seorang penyumbang kecil dalam dunia para pemilik Blog di Malaysia, bimbang dan risau juga hati ini.

Saya yakin dan tahu bahawa tulisan saya tidak mengancam keselamatan negara, apalagi mempunyai unsur hasutan yang mampu mencetuskan ketagangan kaum, agama dan huru-hara. Memang bukan itu tujuan danmatkamat saya menulis sejka dari dahulu lagi. Lantas saya sepatutnya tidak bimbang sedikit pun. Tetapi rupa-rupanya kerisauan itu tetap bertapak dan sukar juga untuk dikikis.

Saya tidak sanggup untuk menghabiskan masa di dalam bilik 8 kali 12 kaki yang hancing dan sunyi itu. Saya bukan segagah mereka yng pernah ke sana, apalagi segagah Pak Said Zahari yang bertahan 17 tahun di dunia puaka itu. Satu hari tanpa teh tarik dan roti canai sudah boleh menggeletarkan kaki saya.

Sebab saya kira tulisan saya bolehlah dikira HARMLESS dan pencapaian Blog saya pula dikira kecil berbanding dengan penulis dan pemilik Blog tempatan yang ber STANDARD gergasi (ada juga yang menganggap diri mereka GERGASI rupanya GERGASI KERDIL) akan tetapi saya terus juga risau kerana sesungguhnya tidak yakin yang kerajaan yang ada pada hari ini mampu untuk bertindak adil terhadap saya dan para pemilik Blog yang lain.

Kerana mereka tidak adillah maka kami menulis, kerana mereka zalimlah maka kami menulis, kerana mereka rasuah dan menyelewenglah maka kami menulis (walaupun risikonya besar dan sangat perit). Jika tidak masakan ratusan ribu (dan ada yang mencecah jutaan) rakyat tempatan mahu membaca dan membuang masa mengunjungi blog-blog ini. Dimana ada asap tentu ada apinya.

Lalu sebagai manusia biasa kebimbangan itu sentiasa sahaja bersarang di hati.

Kebetulan malam tadi saya berkesempatan duduk bersama rakan-rakan yang di dalam bidang ini. Malam tadi saya dan beberapa pencebur Blog duduk bersama bertukar-tukar pengalaman, maklumat dan cerita-cerita lucu sambil minum-minum sehingga lewat malam.

Pak Sheikh dari kickdefella ada, Brother Bakar Penarikbeca ada, Wan Jo dari Perakan Net ada begitu juga Syawal (Sinarpurnama), Mamat (Kaset79), Haris (politkpop), Afa (lindunganbulan) dan lain-lain.

Terubat juga hati bila duduk bersama rakan-rakan yang sama LINE ini. Hati kecil saya dengan nakal berkata sambil merenung wajah-wajah jernih mereka, kalaulah aku dicampak ke dalam ada juga kawan-kawan yang boleh menemani!

Semoga pihak di atas akan matang dan rasional dalam pendirian dan sikap mereka. Jangan memburukkan imej negara dimata dunia dengan tindakan gopoh dan memalukan.

Kami akan terus wujud dan menulis kerana ini hak kami. Perlembagaan Negara ini menjamin hak kebebasan kepada rakyatnya. Namun kami akur kami memiliki tanggungjawab iaitu untuk memelihara kemanan dan ketenteraman negara yang dikasihi ini. Kerana kasih kepada negaralah maka kami memberanikan diri untuk tampil ke hadapan, biarlah rakyat yang mengadili, biarlah rakyat yang menentukannya.

Teringat saya kepada sajak INVICTUS nukilan William Ernest Henley

Out of the night that cover me
Black as the pit from pole to pole
I thank whatever gods may be
For my unconquerable soul

In the fell clutch of circumstance
I have not winced nor cried aloud
Under the bludgeonings of chance
My head is bloody, but unbowed

Beyond this place of wrath and tears
Looms but the horror of the shade
And yet the menace of the years
Finds, and shall find me unafraid

It matters not how straight the gate
How charged with punishments the scroll
I am the master of my faith
I am the captain of my soul

Jumpa lagi kawan-kawan, hopefully for another round of teh tarik.

No comments: