Wednesday, April 11, 2007

Khir isytihar Ijok tetap kerusi MIC

Keputusan muktamad akhirnya terpaksa diumumkan juga. MB Selangor yang juga Pengerusi Perhubungan Umno Negeri mengesahkan bahawa kerusi DUN Ijok di Kuala Selangor tetap akan dipertahankan oleh MIC.

Beliau menyatakan ini setelah mengadakan perbincangan dengan pimpinan terteinggi MIC yang diketuai Presidennya sendiri Datuk S Samy Vellu.


Oleh itu berkecailah harapan Umno Kuala Selangor khasnya cawangan-cawangan di DUN Ijok untuk melihat anak tempatan dari kalangan mereka dijadikan calon BN untuk pilihanraya kecil DUN tersebut yang akan diisytiharkan tarikhnya oleh pihak SPR hari ini.

Tuntutan Umno Kuala Selangor ini bukan satu tuntutan baru malah ia dibuat hampir setiap kali pilihanraya sejak kerusi ini yang dahulunya dikenali DUN Assam Jawa, kemudiannya Seri Cahaya dan kini Ijok, diperuntukkan kepada rakan kongsi Umno itu iaitu MIC. Tanyalah mana-mana penduduk di DUN ini dan anda akan mendengar berbagai rungutan yang kadangkala berasas oleh kerana pengundi Melayu merupakan majoriti pengundi di kawasan yang BN tidak pernah kalah ini.

Sejak 1959 para pengundi Melayu dengan taat dan setia atas nama rakan kongsi telah memberikan undi kepada calon MIC. Malah cabaran terkuat terhadap MIC untuk kerusi ini berlaku pada tahun 1990 apabila calon Semangat 46 tewas kepada mendiang Sivalingam dengan majoriti 1,317 undi (yang paling tipis dalam sejarah di DUN berkenaan), itupun atas sokongan padu para pengudi Melayu kerana pada tahun itu pengundi Cina telah SWING sepenuhnya kepada pembangkang manakala pengundi India hampir 40% SWING kepada pembangkang kerana faktor IPF yang berada dalam pakatan bersama Semangat 46 ketika itu.

Jika tidak kerana taat setianya pengundi Melayu pada tahun 1990 itu sudah pasti kerusi tradisi BN ini sudah jatuh ke tangan pembangkang.

Tetapi pada tahun 2004 yang lalu pengundi Melayu di Ijok telah mula menzahirkan ketidakpuasan hati mereka. Mereka berharap kerusi ini akan diserahkan kepada Umno tetapi ianya tidak juga berlaku, akhirnya pada tahun itu pengundi Melayu secara terbuka telah memberikan undi protes kepada calon pembangkang. Dalam pilihanraya itu lebih kurang 8 saluran mengundi telah dimenangi oleh calon PKR di kawasan majoriti Melayu.

Pilihanraya kecil ini bagaimana? Terubatkah hati ahli-ahli dan pimpinan Umno tempatan apabila MIC enggan memenuhi tuntutan mereka sedangkan sebelum ini mereka lah yang bertungkus lumus mempertahankan parti itu disaat pengundi India beralih sokongan pada tahun 1990 dahulu.

Orang-orang Melayu termasuklah yang Umno, PAS dan lain-lain (termasuk yang tidak berparti dan pengudi pos sekalipun) perlu bijak bermain politik jika mereka kasihkan bangsa, agama dan negara. Buktikan kebijaksanaan anda itu di Ijok nanti.
Rombo nandrie!

No comments: