Thursday, April 12, 2007

Selamat Mengundi rakyat Machap


Selamat pagi dan Selamat Mengundi kepada 9,623 pengundi berdaftar di Machap, Melaka. Hari ini anda semua bertanggungjawab melantik seorang wakil yang akan mewakili anda dalam menyuarakan keresahan, cadangan, pandangan dan sebarang bantahan anda ke tahap yang tertinggi iaitu diperingkat negeri.

Seorang wakil akan mewakili suara 9,623 pengundi dari pelbagai kaum dan agama. Oleh itu pastikanlah anda memilih seseorang yang benar-benar dapat menjalankan tugas dan tanggungjawab itu sebaik mungkin pada perkiraan anda.

Anda cuma ada dua pilihan, iaitu samada Lai Meng Chong dari BN (MCA) atau Liou Chen Kuang DAP.

Pada Pilihanraya Umum 2004 lalu mendiang calon BN Poh Ah Tiam memperolehi 5,847 undi mengalahkan Liou dari DAP yang memperolehi 1,285 undi. BN menang dengan majoriti 4,562 undi.


Dengan asakkan dan serangan bertalu-talu dari BN sejak permulaan berkempen sehinggalah pagi tadi apabila Buletin Utama TV3 terus menayangkan bantuan dan janji-janji pembangunan dari pimpinan BN, hampir mustahil bagi DAP untuk merebahkan gergasi besar yang diperkasakan oleh kuasa dan kewangan ini.

Mudahkah para penduduk kampung yang telah diumpan dengan bantuan, projek-projek segera dan janji-janji kemewahan dan kesenangan untuk masuk ke bilik mengundi dan memangkah roket pada hari ini?

Walaubagaimanapun kiranya DAP mampu menongkah segala sogokan dan muslihat ini dan akhirnya berjaya membaringkan gergasi BN di Machap, saya kira ianya pencapaian hebat, dan sama-sekali di luar dugaan termasuklah dari kalangan pimpinan DAP sendiri. Namun bagi saya keupayaan dan kejayaan mengikis majoriti 4,562 undi yang diperolehi BN pada pilihanraya umum lalu sudah cukup membuktikan kehebatan DAP, kalau sebaliknya menang pula, memang mereka benar-benar hebat.

Pengurangan majoriti BN di Machap akan menandakan yang rakyat sudah mula bosan dan senyap-senyap menolak mereka. Ia akan menjadi indikator sihat untuk meletakkan harapan bagi parti-parti pembangkan dalam pilihanraya umum ke 12 nanti.

Apa pun keluarlah mengundi berama-ramai bagi anda yang layak. Jangan terpengaruh dengan tipu daya, sogokan dan janji-janji manis. Buktikanlah kita rakyat Malaysia memiliki maruah, berani untuk bersuara apabila suasana di hadapan kita pudar, suram dan keruh. Punggahlah kekayaan dan janji, namun ianya tidak akan mampu membeli harga diri kita.

Selamat mengundi.

No comments: