Thursday, April 12, 2007



Sebagaimana dijangka DAP kecundang di Machap

Sebagaimana dijangkakan si gergasi BN menang juga akhirnya di Machap. Kemenangan tetap kemenangan walaupun dengan satu undi, demikianlah konspe demokrasi yang kita amalkan.

Namun kalau kita lihat pada angka-angka akhir, kemenangan calon BN yang dibantu oleh Timbalan PM, menteri-menteri kabinet, menteri-menteri besar dan ketua-ketua menteri serta seluruh kekuatan jentera kerajaan pusat dan negeri, tidaklah sehebat mana kerana,

Pertamanya:
Calon DAP telah berjaya mempertingkatkan jumlah undi yang diperolehi untuk partinya. Pada Pilihanraya Umum 2004 lalu DAP memperolehi 1,285 undi, kali ini meningkat 167 undi ke 1,452.

Keduanya:
Undi calon BN (MCA) merosot dari 5,847 semasa Pilihanraya Umum 2004 kepada 5,533 iaitu pengurangan sebanyak 314 undi

Ketiganya:
Majoriti kemenangan BN turut merosot dari 4,562 pada PRU 2004 ke 4,081 iaitu kemerosotan sebanyak 481 undi.

Dari pengalaman pilihanraya-pilihanraya kecil di Malaysia lazimnya dengan kekuatan luarbiasa jentera BN semasa PR Kecil, calon BN kebiasaannya menang besar dan mengatasi keputusan semasa PRU oleh kerana semasa PRU kekuatan ;uarbiasa yang dimaksudkan tidak hadir.

Kita mungkin bertanya mengapa DAP kalah, tetapi dalam waktu yang sama kita juga perlu menyelongkar mengapa BN tidak menang besar (malah merosot pula keputusannya walaupun mungkin kecil)?

DAP memang dijangka kalah kerana Machap bukannya kerusi tradisi bagi mereka. DAP tidak pernah menang di Machap, malah menurut rekod DAP biasanya meraih kemenangan di kawasan yang kepadatan pengundi bukan Melayu melebihi 70% contohnya di DUN Kota Laksmana yang diwakili YB Betty Chew (isteri Guan Eng). Di Kota Laksmana jumlah pengundi bukan Melayu mencecah 89%. Satu lagi kerusi adalah Bandar Hilir yang turut diwakili DAP dimana peratus pengundi bukan Melayunya adalah lebih 81%.

Di Machap peratus pengundii bukan Melayu hanyalah lebih kurang 60%.

Apa pun yang menyedihkan pada hari mengundi ini adalah laporan laman Malaysiakini yang mendedahkan terdapat aktiviti menyogok para pengundi di DUN ini. Menurut laporan polis yang dibuat oleh pihak DAP para pengundi kelihatan mengerumuni sebuah rumah yang didiami oleh Umno Johor dimana wang tunai dikatakan diagih-agihkan kepada para pengundi.




Gambar-gambar Malaysiakini
Apakah tindakan yang bakal diambil oleh pihak berkuasa dalam hal ini?

Di sinilah terujinya keupayaan Malaysia khususnya SPR dalam mengendalikan pilihanraya yang telus dan adil. Biarlah kemenangan satu-satu pihak itu kemenangan yang benar-benar demokratik tanpa sebarang unsur paksaan, sogokan atau tekanan. Jika ini tidak dapat dilakukan maka selama-lamanyalah rekod SPR dan pilihnaraya di Malaysia akan penuh kudis, kurap dan panau.

No comments: