Wednesday, April 18, 2007

Apabila penghuni istana taat perintah Allah

Apa lagi yang mahu kita katakan?

Rasulullah saw bersabda:

Ahli syurga itu ada tiga macam, iaitu orang yang mempunyai kekuasaan pemerintahan yang berlaku adil dan dikurniai taufik yakni dikurniai pertolongan oleh Allah untuk melaksanakan perintah-perintahNya dan menjauhi larangan-laranganNya, juga seorang yang berhati kasih sayang, lemah-lembut kepada semua kerabatnya dan juga kepada sesama Muslimnya, dan pula seorang yang menahan diri dari meminta-minta dan berusaha untuk tidak meminta-minta itu, sedangkan ia mempunyai keluarga banyak - dan dalam keadaan miskin. (Riwayat Muslim)




Sesungguhnya cabaran untuk melkasanakan perintah-perintah agama lebih sukar ke atas mereka yang berada berbanding dengan mereka yang tidak berada. Kerana bagi mereka yang berada, dugaan dan cabarannya lebih besar lantaran hidup yang digenangi oleh kemewahan. Mereka yang tidak berada lazimnya akan lebih mengingati Allah akibat kesusahan yang menimpanya.Kerana itu sering apabila si susah diringankan kesusahannya, ia akan mudah lupa dan akhirnya berlepas diri dari pertanggungjawaban terhadap agama.

Kerana itu saya sungguh kagum apabila mereka yang diberikan rezeki yang melimpah-ruah oleh Allah swt, namun dalam keadaan itu tidak ingkar terhadap perintah-perintah Nya.

Lalu apabila melihat wajah Tengku Puan Pahang Tunku Azizah Aminah Maimunah Iskandariah Sultan Iskandar serta pengakuan Tengku berkenaan pengalamannya di dalam BERITA HARIAN hari ini, saya sungguh kagum. Tengku berkata:

Sebagai wanita Islam saya mempunyai hasrat untuk memakai tudung kepala, tetapi hasrat saya itu belum menjadi kenyataan daripada zaman remaja hinggalah saya berkahwin dan mempunyai anak. Bagaimanapun saya tidak berhenti berdoa kepada Allah untuk memakai tudung kerana bertudung dan menutup aurat adalah suatu yang wajib bagi seseorang wanita beragama Islam.Selain berdoa selepas menunaikan solat, saya juga berdoa ketika menunaikan ibadat haji yang pertama ketika saya belum berkahwin dan doa itu diteruskan ketika saya menunaikan ibadat haji pada kali kedua ketika berusia 32 tahun.




Apakah hasrat yang sama tidak pernah terlintas dalam hati dan benak para pemimpin kita, isteri-isteri para pemimpin kita? Jika Tengku Puan yang mewah bersemayam di istana pun boleh memikirkan hal berkenaan perintah dan larangan Allah swt mengapa mereka yang lain tidak memikirkannya?

Tengku turut menyatakan yang ia malu apabila melihat mereka yang menyambutnya dalam program lawatannya ke kampung-kampung semuanya mengenakan tudung sedangkan Tengku tidak, katanya:

Saya rasa malu kerana wanita berkenaan nampak kemas memakai tudung, sedangkan saya masih tidak bertudung. Bagaimanapun ketika itu, hati saya masih belum terbuka untuk bertudung, sehinggalah saya pergi menunaikan ibadat haji bersama suami pada awal tahun ini, Allah membuka pintu hati saya untuk memakai tudung.Saya gembira kerana berjaya memakai tudung kepala sejak pulang dari tanah suci itu hingga ke hari ini dan akan terus memakainya hingga ke akhir hayat.

(Pemimpin dan para isteri mereka tidakkah malu juga?)

Semoaga Allah swt memperkenankan doa Tengku Puan itu dan lebih penting algi semoga langkah berani Tengku ini kelak akan membuka pintu hati para Menteri wanita, EXCO-EXCO wanita, isteri-isetri para menteri dan pembesar untuk turut menutup aurat sebagaimana yang diperintahkan oleh agama.

Daulat Tuanku!

No comments: