Saturday, April 21, 2007

Benarkah masyarakat Melayu sokong BN di Ijok?

Dalam akhbar UTUSAN MALAYSIA hari ini diselitkan satu laporan dengan tajuk:

Masyarakat Melayu Ijok sokong BN

Apakah yang mendorong akhbar ini untuk membawa laporan sedemikian bunyi? Apakah maksud laporan ini dalam kontek pilihanraya kecil di Ijok?

Cuba teliti baris-baris awal laporan ini:

KUALA SELANGOR 20 April – Masyarakat Melayu di kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) Ijok hari ini berikrar memberikan sokongan padu kepada calon Barisan Nasional (BN), K. Parthiban pada pilihan raya kecil kawasan itu, 28 April ini.


Tinjauan Utusan Malaysia mendapati, rata-rata mereka melahirkan keyakinan terhadap kemampuan Parthiban dan menyifatkan bekas guru itu mampu melaksanakan tanggungjawab yang adil terhadap semua kaum yang majoritinya adalah penduduk Melayu


Benarkah 6,000 lebih masyarakat Melayu di Ijok telah berikrar memberikan sokongan padu kepada calon MIC K Parthiban dan membelakangkan calon PKR Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim?

Apakah bukti yang masyarakat Melayu telah mengambil sikap demikian? Laporan ini hanya memuatkan kenyataan 3 orang lelaki, penduduk tempatan iaitu Rizal Shamsuddin 40, Abdullah Man 48 dan Ariffin Abdullah 62 yang menyokong dan senang hati dengan calon MIC yang mewakili BN. Adakah Utusan mahu berhujah bahawa mereka bertiga ini mewakili suara 6,000 pengundi Melayu Ijok?

Sebagai sebuah akhbar Bahasa Melayu dan seklaigus mewakili suara dan denyut nadi bangsa, Utusan perlu lebih bertanggungjawab kerana sesungguhnya tugas memilih pemimpin ini bukanlah tugas main-mainan, ianya bagi umat Islam adalaha suatu amanah yang tidak boleh diperisakan kerana setiap insan beriman akan dipertanggungjawabkan di hadapan Allah swt terhadap tindakannya di atas dunia ini.

Saya tidak bermaksud mahu memainkan isu perkauman tetapi jelas bagi orang-orang Melayu yang sudah pasti beragama Islam, Islam telah menetapkan gairs panduan dalam urusan memilih pemimpin, dan ianya perlulah dipatuhi bagi mereka yang yakin bahawa hidup ini tidak sekadar berakhir di atas dunia tetapi akan berterusan sehinggalah ke dunia kekala di alam akhirat nanti.

Bagi saya yang memainkan isu perkauman adalah artikel Utusan ini kerana ia seolah bermaksud:

Wahai pengundi Melayu jangan undi berdasarkan kaum, jangan undi calon PKR walaupun ia sebangsa dengan kamu, undilah calon BN walaupun ianya bukan dari kalangan kamu.


Itulah maksud yang dapat saya baca dari laporan Utusan ini dan jika benar maka saya terpanggil untuk menyampaikan pesanan kepada saudara-saudara saya di Ijok berhubung tanggungjawab memilih pemimpin, bukannya untuk memainkan isu perkuaman sebagaimana laporan Utusan ini, tetapi untuk memperbetulkan fakta dan menyampaikan mesej berpesan-memesan dalam perkara kebenaran sebagaiamana yang diperintahkan oleh Allah swt.

Sesungguhnya Allah swt telah berfirman dengan jelas di dalam al Quran, kitab dan sumber hukum tertinggi bagi seorang Muslim, di dalam sural al Maidah ayat 54-56:

Wahai orang-orang yang beriman! Barang siapa yang murtad di antara kamu dari agamanya, maka Allah akan mendatangkan suatu kaum yang Allah mencintai mereka dan mereka pun mecintaiNya, yang bersikap lemah lembut terhadap orang mukmin, yang bersikap keras (tegas) terhadap orang-orang kafir, mereka berjihad pada jalan Allah dan mereka tidak takut pada celaan orang yang suka mencela. Itulah kurnian Allah, diberikan kepada sesiapa yang dikehendakiNya.


Dan Allah Maha Luas (pemberianNya) lagi Maha Mengetahui. Hanya sesungguhnya pemimpin kamu adalah Allah dan RasulNya serta orang-orang beriman; iaitu orang-orang yang mendirikan solat, menunaikan zakat dan mereka yang tunduk (patuh kepada Allah). Dan barangsiapa yang menjadikan Allah dan RasulNya serta orang-orang beriman menjadi pemimpin, maka sesungguhnya golongan Allah lah yang pasti menang.

Berdasarkan ayat ini saya yakin para pengundi di Ijok khasnya orang-orang Melayu tidak sebagaimana yang cuba digambarkan oleh laporan UTUSAN di atas. Dan Allah swt mengingatkan kita dalam ayat yang lain akan betapa setiap individu Muslim akan dipertanggungjawabkan atas apa sahaja yang dilakukan di atas dunia ini, oleh itu kita perlu sentiasa berhati-hati.


Allah swt berfirman dalam surah al Isra ayat 36:

Dan janganlah kamu mengikuti apa yang kamu tidak mempunyai pengetahuan tentangnya. Sesungguhnya pendengaran, penglihatan dan hati, semuanya itu akan dimintan pertanggung jawabnya.

Berdasarkan hakikat ini saya menaruh sepenuh keyakinan bahawa tidak seperti laporan UTUSAN ini, masyarakat Melayu di Ijok sebenarnya belum tentu akan menyokong BN malah mereka nanti akan lebih cenderung untuk mengundi anak tempatan dikalangan mereka, iaitu Tan Sri Abd Khalid Ibrahim, yang telah mereka tunggu-tunggu sekian lama.

Kepada saudara-saudara ku di Ijok, buatlah keputusan dengan berhati-hati.

No comments: