Monday, April 30, 2007

Ijok semakin dilanda keraguan

Teori saya berkenaan sindeket membeli undi dari bilangan 143 kertas undi yang tidak dikembalikan semasa Pilihanraya Kecil Ijok baru-baru ini rasanya semakin kukuh apabila berpeluang melihat Borang SPR 760 iaitu kertasa helaian mata bagi Pilihanraya Kecil ini.

143 kertas undi yang tidak dikembalikan itu rupanya tidak berlaku secara menyeluruh di semua daerah mengundi Ijok. Ia cuma berlaku di dua dari 9 daerah mengundi iaitu di Jaya Setia dan di Pekan Berjuntai Bestari Utara.

Di Jaya Setia, ia cuma melibatkan 1 kertas undi yang tidak dikembalikan iaitu di saluran 1 Sekolah Kebangsaan Jaya Setia. Jumlah kertas undi yang dikeluarkan di saluran berkenaan adalah sebanyak 305. 1 kertas undi yang tidak dikemablikan mungkin kecil tetapi tidak di Pekan Berjuntai Bestari Utara.

Di sana ia cuma melibatkan satu saluran iaitu saluran 4 yang mengundi di Sekolah Kebangsaan Batang Berjuntai Di saluran ini sebanyak 500 kertas undi telah dikeluarkan, anehnya hampir 30% tidak dikembalikan iaitu sebanyak 142 bilangannya. Bayangkan di satu saluran mengundi bilangan kertas undi sebanyak itu hilang dan tidak dikembalikan, tidakkah ini membangkitkan syak-wasangka dan kemusykilan?

Di daerah mengundi ini peratus pengundinya menurut pecahan kaum adalah Melayu 17.5%, Cina 31.1% manakala India 51.4%.

Saya yakin terdapat manipulasi antara pihak-pihak tertentu disaluran ini sehingga mengakibatkan hilanya kertas-kertas undi berkenaan.

Sekadar untuk renungan pada jam 2petang di hari mengundi berkenaan BERNAMA melaporkan bahwa jumlah yang telah keluar membuang undi di DUN Ijok adalah sekitar 50%. Bagaimana dalam masa 3 jam peratus yang keluar mengundi boleh melonjak lebih 30%? Sedangkan pada hari tersebut cuaca di Ijok disebelah petangnya muram dan dijangka hujan, mengapa 30% pengundi ini memilih untuk keluar juga sebelah petang?

Selagi pihak SPR dan lain-lain yang berkepentingan tidak menyiasat secara mendalam kejadian ini maka selagilah itulah kredibilit SPR dan kerajaan akan terus menjunam dan pilihanraya di Malaysia kelak akan dianggap tidak lebih bagaikan sarkas sekadar menghibur tetapi tidak lebih dari itu.

No comments: