Sunday, April 15, 2007

Lawan tetap lawan di Ijok

Berikutan kenyataan Ketua PKR Selangor Tan Sri Dato Abdul Khalid Ibrahim yang PKR akan bertanding dalam Pilihnaraya Kecil Ijok, kerja-kerja peringkat akar-umbi dikedua-dua peringkat PAS dan PKR telah pun dimulakan. Suasana di Ijok yang melibatkan para petugas PAS dan PKR sibuk setiap malam kebelakangan ini.

Pimpinan PAS dan PKR Kuala Selangor sudah pun menjalankan kerja-kerj bagi bersedia menerima ribuan para petugas, penyokong dan pimpinan kedua-dua belah parti untuk turun membantu jentera BA bagi memenangkan calon PKR dalam pertembungan yang dijangka sengit sesengit pertembungan di DUN Lunas satu ketika dahulu.

Tidak dapat dinafikan semangat perjuangan kedua-dua belah pihak begitu membara dan tinggi dan masing-masing sudah pun mencurahkan keringat dan wang ringgit bagi kerja-kerja awal sementara menunggu Hatri Penamaan Calon yang telah diputuskan Khamis ini.

Rata-rata kebanyakan pihak yakin yang PKR akan mencalonkan Pengerusi Negeri mereka Tan Sri Khalid untuk merampas kerusi BN (MIC) ini. Dan keyakinan itu telah makin menghangatkan malam-malam di Ijok memandangkan Tan Sri adalah anak tempatan Kuala Selangor yang dikenali dan disenangi semua pihak di sana.

Bagaimana dengan isu boikot?

Setakat ini jentera diperingkat akar-umbi melalui kenyataan kedua-dua pimpinan tertinggi PAS dan PKR Selangor telah memutuskan akan bertanding dalam Pilihanraya Kecil ini. Saban malam pihak jentera telah difahamkan bahawa boikot di Batu Talam itu adalah tindakan khusus dan mesejnya telah pun disampaikan. Tidak ada keputusan untuk terus-menerus memboikot setiap pilihanraya kecil sehingga ke pilihanraya umum.

Tindakan BA memboikot Batu Talam adalah untuk membuktikan betapa serisunya kita dalam tuntutan kita terhadap SPR namun ianya bukanlah satu-satu tindakan kita yang muktamad. Itulah pemahaman jentera diperingkat akar-umbi, itulah pemahaman kedua-dua belah parti diperingkat BA Negeri.

Oleh itu diperingkat ini isu boikot tidak berbangkit dan malah ianya tidak mencerminkan kehendak akar-umbi diwaktu dan ketika ini. Malanglah sekiranya kita meilih untuk menongkah arus dan mebelakangkan kehendak akar umbi yang merupakan sumber kekuatan parti kita.

Lawan tetap lawan, lawan sampai menang di Ijok!

No comments: