Monday, April 23, 2007

Khir Toyo sebar ajaran sesat?

Antara orang yang sedang berhempas-pulas bagi memastikan kemenangan calon BN K. Parthiban di Ijok sudah pastilah MB Selangor Khir Toyo. Khir sebagai Pengerusi BN Negeri dan Pengerusi Badan Perhubungan Umno Negeri tidak sekali-kali dapat mengizinkan kekalahan BN kerana jika ia berlaku maka beliaulah yang nanti paling teruk menerima dan memikul bebannya nanti.

Kalah BN di Ijok bermakna gelaplah masa depan politik Khir samada dalam ekrajaan ataupun Umno sendiri.


Kerana itu siang-malam Khir berkampung di Ijok. Apa sahaja peruntukkan dan bantuan yang ada diperingkat ini semuanya disalurkan ke Ijok. Cuma yang menjadi disadvantage bagi Khir adalah hakikat bahwa calon BN di Ijok ini bukannya dari Umno tetapi dari MIC yang bertanding dalam kerusi majoriti Melayu. Sedangkan calon PKR adalah Tan Sri Khalid Ibrahim.

Masyarakat Melayu di Ijok telah sekian lama menuntut agar kerusi DUN ini diserahkan kepada Umno. Terbaru sebelum penamaan calon pilihanraya kecil ini Umno Bahagian terus mendesak agar rayuan mereka dipertimbangkan kerana para pengundi Melayu sangat mengharapkan perkara ini. Namun tuntutan itu terus ditolak oleh pimpinan Umno Negeri.

Lalu Khir terpaksa mencipta hujah bagi meyakinkan masyarakat Melayu yang walaupun mereka majoriti di Ijok namun tidak salah dari apa segi pun untuk mereka mengundi calon BN yang bukan Melayu. Kalau Khir sekadar berhujah dari sudut tolak-ansur dan kerjasama, secara jujur saya menyatakan ia mungkin boleh didengari oleh masyarakat Melayu Ijok akan tetapi apabila beliau mula mereka-reka hukum dan nas semata-mata untuk menghalalkan tindakan beliau, saya merasa terpanggil untuk mendedahkan perkara ini agar masyarakat Melayu lebih berhati-hati.

Kata Khir dalam BERITA HARIAN hari ini:

Pada zaman pemerintahan Muawiyah, pemerintah itu pernah melantik orang Kristian sebagai menteri. Jadi saya harap mereka yang bercakap ini mendapatkan fakta yang betul dan berjumpa dengan saya untuk mendapatkan ayat al-Quran yang menyebut mengenainya

Kerajaan Islam memang sejak zaman-berzaman ada mengambil dan melantik menteri, penasihat dan pembantu dari kalangan masyarakat yang bukan Islam. Memang terdapat kelonggaran dalam hal ini tetapi kelonggrana itu tidaklah rasa saya sebagaimana yang cuba Khir bayangkan dala keadaannya di atas.

Khir berhujah berdasarkan pemerintahan Muawiyah iaitu Khalifah Islam selepas Saidina Ali bin Abi Talib ra., itu tidak mengapa, tetapi kata Khir beliau memiliki nas al Quran yang dapat mengukuhkan hujah beliau. Soalnya ada ke ayat al Quran yang menghalalkan memilih pemimpin bukan Islam di atas pemimpin yang Islam?

Jangan kita berani-berani mencipta dan mengada-adakan sesuatu yang tiada semata-mata kerana mahu memenangkan calon kita. Saya fikir bukan hanya orang Ijok malah orang Sg Besar dan di Sg Panjang pun nanti akan marah dan silap-silap bukan hanya Parthiban di Ijok, Khir di Sg Panjang pun terpelanting ditolak oleh rakyat.

Memang dalam suasan politik di Malaysia kita seharusnya mewujudkan suasana toleransi dan tolak-ansur. Di Ijok kita yakin Tan Sri Khalid yang walaupun seorang Melayu beragama Islam, namun beliau akan mampu menjadi pemimpin yang adil dan baik bukan hanya untuk masyarakat Melayu Islam tetapi juga bagi masyarakat yang bukan Silam termasuklah Cina dan India.

Siapakah yang bermain isu kaum dan agama sebenarnya? Saya difahamkan pihak JAIS pun telah diarah agar mengeluarkan teks khutbah Jumaat 27 April ini untuk menyeru penduduk Islam Ijok agar menerima calon BN tanpa ragu-ragu. Saya harap maklumat yang saya terima ini tidak benar, tetapi jika benar, maka Pusat Memurnikan Aqidah di Hulu Selangor perlu bersedia bagi menerima mereka yang megarah dan mereka yang sanggup melaksanakan arahan itu, untuk dipulihkan kerana sudah pasti mereka jenis yang bermasalah.

No comments: