Friday, March 30, 2007

Tazkirah dari Pakar Tutup sebelah Mata

Ketika muncul isu ahli Parlimen Jasin yang dikatakan telah cuba mempengaruhi pihak Penguatkuasa Kastam agar TUTUP SEBELAH MATA dalam kes yang melibatkan penyeludupan balak di kawasannya (dan beliau kebetulan terlibat dalam industri agensi penghantaran atau Freight Forwarding), ramai mengatakan ahli Parlimen ini tidak berakhlak, menyalah-gunakan kedudukannya dan menganggu urusan rasmi kerajaan.

Di Dewan Rakyat beliau sebaris dengan beberapa kerat BADOT dari BN yang memang hadir untuk beraksi mencuri publisiti samada dengan lawak, maki hamun dan perangai samseng mengalahkan peserta, juara dan otai di Raja Lawak ASTRO!

Dan sekali lagi Rabu lepas di Dewan Rakyat beliau mempamirkan kehandalan aksi BADOT nya dalam isu apa yang dikatakan Penggondolan Tanah Tinggi Lojing, Gua Musang, Kelantan. Berikut saya ambil petikan HANSARD Dewan Rakyat:

Datuk Haji Mohd. Said bin Yusof [Jasin]: Terima kasih, sahabat saya Yang
Berhormat bagi Lipis.


Jadi, jelas kalau kita tengok berita pada hari ini di The Star, yang untung Kerajaan Negeri Kelantan, yang dapat bala rakyat negeri Kelantan, termasuk Lipis. Yang hendak membetulkan balik Kerajaan Persekutuan, Kementerian Sumber Asli dan Alam Sekitar hendak kena betulkan balik. Saya pun hairan peraturan sudah ada, 1,500 kaki balak atas bukit diambil begitu sahaja. Dan, saya tengok pula pelan-pelan yang ada ini hendak buat tanaman sayur-sayuran paku pakis. [Ketawa] Paku pakis 400 hektar, 500 hektar Allah! Masalah. Masya-Allah, ya syeikh.

Ini fulus punya fasal, ini semua fulus punya pasal. Saya ini apabila bab balak ini kalau
saya tidak campur ini pun, saya pun lama main dengan balak, Tuan Yang di-Pertua, tetapi tidak pernah tengok cara macam inilah pembalakan yang berlaku di Kelantan ini.

Tidak apa Tuan Yang di-Pertua, Yang Berhormat bagi Lipis setuju. Yang dapat bala sekarang rakyat Lipis, yang dapat bala sekarang rakyat negeri Kelantan, air sungai Kelantan. Punca air minum, mandi, pakai apa semua sudah merah. Kerajaan PAS rogol bukit Lojing ini, rakyat dapat bala, Tuan Yang di-Pertua. Hendak bagi ingat nama itu. Ya, Allah, apa hendak jadi, wallahualam. Ingatlah sikit.

Jelas Mohd Said ini pantang dapat berpeluang bercakap, soal samada hujahnya itu berasas atau kosong bagaikan tong dram buruk, tidak penting. Beliau menganggap semua kerajaan negeri bagaikan kerajaan negeri BN juga, fulus adalah segala-galanya.

Memang beliau pakar dan lama main balak, sehinggakan usaha menyeludup balak pun mendapat perlindungannya, itu barulah fulus punya pasal.

Mohd Said menuduh kerajaan PAS MEROGOL Lojing lalu membawa bala kepada rakyat! Ayatnya sungguh kasar dan jika tidak berasas (sebagaimana dibuktikan oleh kenyataan negeri baru-baru ini) bermakna beliau telah menghina, mengaib dan mencerca rakyat Kelantan yang telah menaikan kerajaan negeri PAS itu. Tetapi siapalah Mohd Said dan BADOT-BADOT yang seangkatan dengannya untuk memperdulikan semua ini.

Meminjam kebali ayat-ayatanya:

Ya, Allah, apa hendak jadi, wallahualam. Ingatlah sikit.

No comments: