Monday, March 26, 2007

Apa khabar Machap?

Tinggal beberapa hari lagi kita akan menyaksikan satu lagi pilihnaraya kecil berlaku dalam negara. Kali ini Pilihanraya Kecil DUN Machap di Melaka.

Pihak SPR telah pun menetapkan tarikh penamaan calon pada hari Selasa 3 April dan jika terdapat pertandingan maka hari mengundi telah pun ditetapkan pada hari Khamis 12 April 2007.

Pilihanraya kecil ini terpaksa diadakan berikutan kematian wakil rakyatnya yang juga Pengerusi MCA Negeri Melaka tempoh hari.

DUN Machap ini adalah sebuah kawasan luar bandar yang komposisi pengundinya menurut kaum adalah: 45% Cina, 38% Melayu dan 15% India. Dalam pilihanraya umum 2004 lalu mendiang calon MCA telah mengalahkan calon DAP dengan kelebihan undi melebihi 4,500 undi.

Adalah dijangkakan yang BN akan mengekalkan calon dari MCA manakala parti pembangkang sudah hampir pasti akan diwakili oleh DAP yang dijangka mengumumkan nama calonya pada hari Jumaat ini.

Jadi sejak Batu Talam apakah pihak SPR kini sudah benar-benar telus dan mampu memberikan keadilan kepada semua pihak yang bertanding? Badan Pemantau Pilihnaraya MAFREL baru sahaj menerbitkan laporannya berkenaan perjalanan PR Kecil Batu Talam. Antara isi laporannya yang menarik adalah:

PERTAMA : Barung SPR (Sek Menengah Agama Al Falah) Didapati hanya seorang sahaja kakitangan (SPR) yang bertugas mengendalikan barung. MAFREL diberitahu tugas kakitangan barung itu diambil-alih oleh seorang anggota polis pakaian pereman (disyaki SB) apabila kakitangan tersebut keluar makan tengahari

KEDUA: Barung SPR (SJKC Cheraoh) MAFREL diberitahu bahawa sekurang-kurangnya lima orang mendapati nama mereka tidak terdapat dalam rekod buku daftar pemilih untu Daerah Mengundi Cheroh.. Juga MAFREL dapati terdapat ebberap individu berlencana EJEN PENGUNDIAN telah mendekati pengundi di bangunan kantin sekolah berkenaan

KETIGA: disekesemua 6 Pusat Pembuangan Undi yang diperiksa oleh MAFREL didapat terdapat anggota polis SB yang menjalankan rakaman visual keluar masuk pengundi.

KEEMPAT: (Sekolah Menengah LKTP Felda Tersang 2) di dewan besar sekolah berkenaan dimana kegiatan membuang undi dijalankan, tidak ada mana-mana pihak menurunkan gambar PM yang juga Pengerusi BN yang tergantung di situ.

MAFREL tidak pula menyiasat jumlah yang dibelanjakan oleh BN di Batu Talam yang menurut Presiden MTUC, kerbau-lembu yang disembelih sahaja berjumlah ratusan ekor!

Saya kira SPR sesungguhnya tidak memiliki tenaga untuk menguatkuasakan peraturan-peraturan pilihanraya termasuklah nanti di Machap lantaran mereka pun kelihatan begitu selesa duduk di bawah kelangkang BN yang memerintah.

Apa yang kita harapkan adalah agar para pengundi di Machap akan bijak memberikan mesej kepada BN dan SPR sendiri bahawa banyak yang perlu dilakukan untuk mengemablikan Malaysia ke arah menjadi sebuah negara yang benar-benar adil, telus dan bersih.

Saya percaya disaat ini segala jenis kelengkapan,bekalan dan wang ringgit sedang digerakkan olen BN untuk ditabur di Machap sebagaimana biasa. Terpulanglah kepada rakan-rakan kita di Macap samada mahu meilih untuk menjadi warganegara yang bermaruah atau membiarkan diri mereka bagaikan kambing kelaparan yang akan menurut sahaj tangan yang membawa pucuk-pucuk daun ke sana kemari.

No comments: