Friday, July 07, 2006

Mengapa saya akan keluar berdemonstrasi hari ini

Menteri Dalam Negeri kerajaan HAMAS Palestin Saeed Siyam telah mengisytiharkan darurat dan mengeluarkan arahan agar pejuang-pejuang Palestin mempertahankan bumi Palestin dari pencerobohan regim haram Zionis Israel yang sedang berlaku disaat ini di Gaza.



Semalam jurucakap Kementerian Dalam Negeri Palestin mengumumkan:

Because of the continuation of bloodshed and Israels crimes, the minister of interior a few hours ago declared a full state of emergency in the homeland.

He (Seyam) called on all Palestinian security and military services to participate in the moral, national and religious duty to defend our people, and to confront this incursion and cowardly Zionist aggression

Beliau (Seyam) menyeru pejuang dan tentera Palestin agar melaksanakan kewajiban moral, nasional dan aqidah untuk mempertahankan negara dan rakyat dari pencerobohan bacul regim Zionis

Bumi Palestin dihujani saban hari dengan peluru dan bom dari jet dan helikopter tempur serta meriam-meriam Israel yang ditempatkan di sempadan. Hari ini sahaja agensi berita antarabangsa melaporkan 26 orang rakyat Palestin termasuklah penjuang dan kanak-kanak telah meninggal dunia, syahid menghadapi serangan ganas Israel itu.

Rasulullah saw bersabda:

Sesiapa yang mati dibunuh kerana mempertahankan hartanya ia mati syahid, sesiapa yang mati dibunuh kerana mempertahankan keluarganya ia mati syahid dan sesiapa yang mati dibunuh kerana mempertahankan agamanya ia mati syahid.



Saya masih teringat semasa wakil HAMAS melawat KL baru-baru ini, beliau menyatakan bahawa penduduk Palestin telah sedia menempah syahid bagi pihak penyokong dan pejuang Islam di luar Palestin. Cuma yang dipinta oleh mereka dari kita adalah doa dan sokongan yang akan menjadi pembakar semangat mereka untuk terus berjuang dan akhirnya membebaskan Masjid al Aqsa dari penjajahan Israel.

Kini bumi para Nabi dan Rasul itu sedang merah dibasahi para syuhada tanpa mengira batas usia. Kita yang sedang membaca tulisan saya ini sudah pasti sedang berada di pejabat atau rumah dengan dipupuk oleh bayu nyaman pendingin udara. Kita mungkin marah dan sedih atas nasib yang menimpa sahabat-sahabat serta saudara-saudara kita itu, tetapi cukupkah sekadar marah dan bersedih.

Ayuh saudara-saudara, kita bukan diseru agar mengangkat senjata, kita bukan diarahkan agar menempuh hujanan peluru dan bom, kita bukan dipaksa menempah syahid tetapi hari ini di Masjid Tabung Haji di KL kita diajak agar beramai-ramai berkumpul selepas solat Jumaat. Ayuh kita berganding bahu menyatakan solidariti dan keasatuan kita untuk memperotes kezaliman dan kebiadapan regim bangsat ini serta pengkitirafan tindakan mereka oleh kerajaan Amerika Syarikat.

Ayuh kita tinggalkan sebentar keenakkan dunia yang mendodoi kita untuk sama-sama kita menghadapi terik matahari Jumaat untuk menyampaikan mesej kepada dunia bahawa kita umat Islam Malaysia bersatu dan bersedia menghulurkan apa sahaja bantuan dan pertolongan bagi mempertahankan bumi dan rakyat Palestin.

Kerana itu saya tidak sanggup menonton dari jauh, saya tidak tergamak sekadar mendengar laporan kawan-kawan dan membaca undates di laman-laman web. Akan tetapi demi Palestin dan demi Islam saya insyallah akan bersama-sama berprotes terhadap kezaliman taghut Israel itu.



Allahuakbar!

No comments: