Monday, July 17, 2006

Hanya orang yang bengkok sahaja memberi jawapan yang bengkok berkenaan Jambatan Bengkok

Demikian kenyataan Matthias Chang, bekas SETPOL PM Tun Dr Mahathir Mohammad yang saya terima melalui email hari ini.

(Matthias sebelum ini telah mencabar Khariy Jamaluddin (menantu PM) dan Kalimullah Hassan Penasihat Pengarang NST agar berdebat dengan beliau)

Matthias mendedahkan bahawa segala dokumen surat-menyurat yang kononnya di DECALSSIFY oleh kerajaan tempoh hari telah pun terkandung dalam buku keluaran kerajaan Singapura WATER TALKS? IF ONLY IT COULD apabila menjawab konflik isu air antara Republik tersebut dengan Malaysia satu ketika dahulu.



Kesemua surat-surat yang di DECLASSIFY itu iaitu:

1) Lee Kuan Yews letter dated 24th August 2000
2) Dr. Mahathirs letter to Lee Kuan Yew dated 4th March 2002;
3) Goh Chok Tongs letter dated 11th April 2002;
4) Dr. Mahathirs letter dated 7th October 2002;
5) Goh Chok Tongs letter dated 14th October 2002

terkandung dalam buku tersebut!

Kata Matthias surat Goh Chock Tong kepada Tun bertairkh 11 April 2002 itu sebenarnya adalah bukti kebenaran dakwaan Tun bahawa Singapura tidak pernah menghalang pembinaan jambatan bengkok itu, kata beliau:

This is an express agreement and recognition by Singapore of Malaysias
right to build a bridge: just your side of the Causeway, that is to say the
right to build a half bridge within Malaysian territorial waters.

This is an agreement in writing signed by the then prime minister of
Singapore and accepted by the then prime minister of Malaysia via an
exchange of letters. Exactly, as Lee Kuan Yew wanted in his letter of 24th
August 2004.

Malah sebagaimana dakwaan Tun bahawa kiranya Singapura membantah sekalipun Malaysia masih ada hak untuk membawa kes ini ke ICJ ataupun Mahkamah Antarabangsa dan menurut pengalaman, Malaysia tidak pernah kalah dalam kesnya di ICJ.

Menurut Matthias apa yang perlu di DECLASSIFY kan sebenarnya adalah segala minit-minit mesyuarat berkenaan rundingan dua-hala Malaysia-Singapura yang berkenaan termasuklah sejak Dollah Badawi menjadi PM.

Sekiranya benar kata Matthias yang Dollah mahu bertindak telus kepada rakyat maka itulah antara dokumen yang akan membuktikan samada dakwaan Tun itu benar ataupun suatu pembohongan.

Apa pun bagi saya rakyat berhak mengetahui yang sebenarnya. Memandangkan kerajaan sekarang sudah berani mahu DECALSSIFY mana-mana dokumen demi mempertahankan Dollah maka saya merasakan cadangan Matthias itu penting diberi perhatian.

Kalau sekadar mendedahkan surat-urat yang sudah basi ini, ianya tidak memberi makna kerana roh sebenarnya terkandung di dalam perbincangan yang sudah pasti diminitkan itu.

No comments: