Monday, July 03, 2006

Antara Betina Garit dan Janda Gatal

Pada bulan April yang lepas di Dewan Rakyat ahli Parlimen PAS dari Rantau Panjang telah memohon penjelasan berikut dari Menteri Wanita, Shahrizat Jalil:

Saya minta YB sedar atau tidak bahawa janda ada dua jenis, janda yang kematian suami dan janda yang bercerai. Antara katogeri ini berbeza. Janda yang kematian suami lebih berasa insaf dan memiliki air muka yang beriman. Manakala janda yang bercerai lain sikit sebahagian besarnya GATAL. minta penjelasan.

Penggunaan istilah GATAL itu telah menempah maut bagi Fatah. Menteri berkenaan terus melenting dan menganggap beliau biadap lalu menuntut agar Fatah segera menarik balik istilah tersebut.


Betina Garit?

Kekecohon tersebut tidak berakhir di Dewan Rakyat pada hari itu sahaja, ianya terus disambut dan dipanjang-panjangkan oleh pihak media dan akhbar sehinggalah PAS sendiri diseret dan diserang berhari-hari lamanya malah tak selesai sehingga ke hari ini.

Memang kita akui sesiapa pun tidak berhak untuk merendah dan menghina martabat golongan wanita. Lalu siapa sahaja yang menggunakan kesempatan untuk mengeluarkan kata-kata ataupun tulisan yang bermaksud menghina kaum hawa ini perlulah dituntut agar meminta maaf lantaran kebiadapannya itu tidak kiralah samada ia berniat baik atau sebaliknya.

Ketika Dewan Rakyat bersidang pada hari Rabu 28 Jun lepas, satu lagi insiden yang serupa malah saya kira lebih biadap lagi dan memang spesifik ditujukan kepada seseorang telah diucapkan di dalam dewan, malangnya tiada pula reaksi dari sesiapa.

Tidak ada seorang pun ahli dewan yang hadir membuat bantahan termasuklah dari kalangan ahli-ahli wanita malah ahli parlimen yang berkenaan pun tidak membantah.

Dalam hal ini ahli dewan yang mengungkapkan istilah penghinaan itu (tidak seperti Fatah) telah terlepas dan dikira bernasib baik kerana bahasa penghinaan yang beliau gunakan adalah dari loghat Melayu Utara.

Pada hari berkenaan ahli Parlimen Jerai Badruddin Amiruldin ketika menganggu ucapan Ketua Pembangkang, Lim Kit Siang, telah melemparkan perkataan:

BETINA GARIT

kepada ahli Parlimen Batu Gajah YB Fong Po Kuan.

Fong dan blok DAP nya tidak membantah kerana barangkali tidak faham akan maksud istilah tersebut. Demikian juga barangkali sebahagian besar ahli parlimen wanita lain yang hadir (atau barangkali ada yang faham tetapi kerana ianya dilemparkan kepada pembangkang maka jadi tak berdosa?).

Saya difahamkan perkataan BETINA GARIT adalah satu istilah buruk (malah orang Utara pun jarang gunakan terhadap wanita lain) yang jika tidak setaraf malah lebih buruk lagi dari maksud GATAL yang digunakan oleh Fatah sebelum ini.

Jadi mana pergi persatuan dan kumpulan wanita, mana pergi Pergerakan Wanita Umno, mana pergi Puteri Umno, Wanita MCA, Wanita MIC , Wanita Gerakan , Wanita DAP dan Muslimat PAS. Mana pergi Sisters in Islam, Ivy Josiah, Marina Mahathir dan lain-lain.

Jangan nampak buruk apabila ianya diucapkan oleh wakil pembangkang tetapi apabila diucapkan oleh wakil BN, ia menjadi OK.

Kalau Fatah dan PAS diserang tanpa belas kasihan lantaran istilah GATAL yang digunakan, takkan Jantan Garit dari Kedah ini dan partinya itu dibiarkan bebas?

Berikut adalah sedutan dari Hansard yang merakamkan kekecohan di dewan pada hari tersebut:

Tuan Yang di-Pertua: Duduk dahulu, Yang Berhormat.

Dato Paduka Haji Badruddin bin Amiruldin [Jerai]: Saya tidak akan duduk kalau dia tidak tarik, Tuan Yang di-Pertua.

Tuan Lim Kit Siang [Ipoh Timor]: [Bercakap tanpa pembesar suara]

Dato Paduka Haji Badruddin bin Amiruldin [Jerai]: Memang zoolah ini.

Tuan Yang di-Pertua: Yang Berhormat.

Tuan Lim Kit Siang [Ipoh Timor]: You jaga dalam zoo.

Tuan Yang di-Pertua: Yang Berhormat kedua-dua duduk dan beri peluang...

Dato Paduka Haji Badruddin bin Amiruldin [Jerai]: Tua sahaja!

Tuan Yang di-Pertua: ...kepada menteri untuk menjawab. Sila duduk. Sila diam. Ya,
menteri.

Datuk Tan Chai Ho: Tuan Yang di-Pertua, tadi saya sebut selepas tinggal selama lima
tahun di negara kita.

Cik Fong Po Kuan [Batu Gajah]: [Menyampuk]

Datuk Tan Chai Ho: ...barulah warga

Cik Fong Po Kuan [Batu Gajah]: [Menyampuk]

Dato Paduka Haji Badruddin bin Amiruldin [Jerai]: Hei garit!

Datuk Tan Chai Ho: Barulah boleh memohon


Dato Paduka Haji Badruddin bin Amiruldin [Jerai]: Betina garit!

No comments: