Friday, July 14, 2006

Insaflah sebelum terlambat

Gejala RIDDAH ataupun tindakan individu Muslim memohon untuk mengisytiharkan dirinya keluar dari Islam ataupun MURTAD merupakan suatu gejala yang semakin menonjol dan ketara sejak akhir-akhir ini.

Bermula dengan pendedahan Mufti Perak bahawa terdapat ratusan ribu rakyat Malaysia khususnya bangsa Melayu yang terlibat dalam gejala ini, kebimbingan mula menular dikalangan rakyat dan individu Musli yang prihatin.

Ada juga individu dan kumpulan yang tidak ambil pusing, malah memperkecil serta meremehkan gejala ini sebagai sesuatu yang di EXAGGERATE kan atau diperbesar-besar.



Sesungguhnya jenayah RIDDAH ini tidak boleh dipandang remeh oleh mana-mana pihak. Beratnya jenayah ini sehingga ianya diperangi oleh Abu Bakar r.a dizamanya. Mungkin kerana ianya tidak melibatkan adik-beradik atau kaum keluarga kita maka kita menganggapnya sebagai kecil.

Awas apabila kita terlepas pandang, musuh-musuh Islam akan melonjak-lonjak menari dalam kegembiraan. Apa tidaknya suatu tindakan yang melibatkan JENAYAH HUDUD dalam Islam, sebagaimana ditunjukkan oleh Rasulullah saw dan dilaksanakan oleh para sahabat, tiba-tiba dizaman kita ianya dipandang sebagai perkara peribadi, hak asasi dan kebebasan.

Satu kes yang sedang menunggu keputusan Mahkamah Persekutuan hari ini yang berkaitan dengan kes MURTAD ini adalah kes melibatkan seorang wanita Melayu Islam Azlina Jailani ataupun Lina Joy yang memohon agar mahkamah mengisytiharkan beliau berhak menggugurkan Islam dari kad pengenalannya kerana telah pun memeluk Kristian dan sudah pun mendirikan rumahtangga dengan seorang lelaki Kristian.

Kes ini dan banyak lagi kes-kes yang sedang menunggu keputusan sungguh menggempar dan menganggu kedaulatan Islam dan umat Islam dalam negara.

Sekadar untuk makluman para pembaca saya siarkan seruan doa oleh NATIONAL EVENGELICAL CHRISTIAN FELLOWSHIP OF MALAYSIA (NECF) sebuah badan gabungan gereja-gereja Malaysia, yang sedang tekun memerhatikan perkembangan kes ini:

SUGGESTED PRAYER ITEMS:

1. Lina Joy & her family for strength to endure and the wisdom and faith to stand firm throughout the process and planning for the future.

2. Counsel Datuk Dr Cyrus Dass and his team for perseverance, wisdom and favor as they prepare for further appeal to the Federal Court.

3. Federal Court judges: just, wisdom and impartiality; uphold individual freedom to choose a religion. They will be people of integrity who keep to their judicial motto BERKHIDMAT UNTUK KEADILAN. They will uphold the supremacy of the Federal Constitution, have an open mind in interpreting the law, and will deliver judgment without fear or favor.

4. Against the spiritual forces (Ephesians 6:12) behind those who seek to hijack RELIGION for their own gain, to sow discord in the community, and to tarnish the public image of Malaysia as a moderate and peaceful country.

5. The Government will act justly to diffuse any attempt to incite religious sentiment and hatred.

6. Rational and moderate religious and civil groups willing to work together for public interests and justice. Wisdom, strength and courage to overcome any obstacle.

7. That whatever decision arrived at by the Federal Court, God will so overrule all concerned, whether human persons or supernatural powers; that righteousness and freedom, peace and harmony, and the overall wellbeing of the nation will prevail.

Perhatikan perenggan 4 iaitu doa mereka yang ditujukan kepada kumpulan yang mahu mewujudkan ketegangan dan porak-peranda demi kepentingan AGAMA masing-masing, dan yang mahu mencemarkan imej Malaysia sebagai sebuah negara aman dan moderat. Siapakah kumpulan itu yang dimaksudkan oleh gereja-gereja Malaysia ini?

NECF memetik ayat Ephesians 6:12 dari kitab suci mereka. Berikut saya berikan ayat yang dimaksudkan:

For we wrestle not against flesh and blood, but against principalities, against powers, against the rulers of the darkness of this world, against spiritual wickedness in high places.

Dan kita bergelut bukannya menentang tubuh badan, tetapi kerana prinsip, menentang kuasa, kerajaan dunia yang gelap, menentang semangat jahat di tempat-tempat tertinggi.

Di hari Jumaat yang penuh BARAKAH ini, wahai saudara-saudara ku umat Islam yang dikasihi, insaflah kita semua. Kembalilah kepada Islam yang sebenar, yang dibawa dan ditegakkan oleh Baginda Rasulullah saw. Kiranya kita alpa, lalai dan longgar niscaya Islam akan terlepas dari genggaman kita. Kembalilah berpegang kepada Quran dan Sunnah, insyallah.

Sedarlah semasa mahkamah memberi keputsan dalam kes Allahyarham Sarjan Moorthy satu ketika dahulu, Reverand Wong Kim Kong seorang jurucakap Malaysian Consultative Council of Buddhism, Christianity, Hinduism and Sikhism telah berkata:

We want to convey a very strong message to the government that we are uneasy and uncomfortable. Eventually, slowly, people may assume syariah is the supreme law of the land.

Kami mahu menyampaikan mesej yang tegas kepada kerajaan bahawa kami tidak senang dan selesa. Secara beransur-ansur akhirnya orang akan menganggap bahawa syariah adalah merupakan undang-undang tertinggi dalam negara.

No comments: