Friday, April 25, 2008

Apa jadi setelah BPR siasat Azalina?

Apa jadi kes BPR yang sepatutnya mengumpul maklumat berkenaan kaitan bekas Menteri Sukan Azalina Othman dengan Womens Sports and Fitness Foundation Malaysia (Yayasan Sukan dan Kecerdasan Wanita Malaysia)? WSFFM dikatakan telah menerima lebih RM11 juta peruntukkan dari pihak kerajaan ketika Azalina Menteri Sukan, apa istimewanya WSFFM berbanding badan-badan sukan yang lain?

Menurut akhbar THE SUN Rabu lepas ketika ditanya berkenaan isu ini Azalina memberi respon yang tidak meyakinkan. Menurut akhbar berkenaan:

Former youth and sports minister Datuk Seri Azalina Othman Said has distanced herself from the million ringgit fiasco that is WSFFM’s National Womens Games by saying that she does not get involved with the foundations management and funding.

The present tourism minister was reported as saying on Wednesday that as the mere patron of the foundation, she “just cut ribbons”.

Bekas menteri belia dan sukan Datuk Seri Azalina Othman Said telah menjauhkan diri beliau dari kemelut jutaan ringgit yang melibatkan WSFFM ketika menganjurkan Sukan Wanita Kebangsaan dengan mengatakan bahawa beliau tidak terlibat dalam pengurusan dan hal kewangan yayasan berkenaan.

Menteri pelancongna itu dilaporkan sebagai berkata, sebagai penaung (Azalina adalah Penaung WSFFM) yayasan berkenaan beliau sekadar memotong riben sahaja.

Tetapi apa dan mengapa yang Azalina minat dan prihatin sangat pada WSFFM ini berbanding dengan badan sukan lain? Benar beliau mungkin tidak terlibat secara langsung dalam pengurusan yayasan itu, tetapi ketika yayasan itu yang diketuai kawan rapatnya memohon peruntukkan dari kementerian beliau, pasti beliau terlibat dalam memberikan kelulusan, bukankah itu kerja menteri, bukan sekadar potong riben?!

Menurut THE SUN semasa menganjurkan Sukan Wanita Kebangsaan itu WSFFM telah mengundang penari-penari (“aerial dancers”) dari Australia untuk majlis perasmiannya. Untuk mengundang penari-penari Australia itu sahaja mereka berbelanja RM800,000!

Dalam PM Dollah Badawi sedang tekun mahu memperkasakan BPR ini, diharapkan usaha-usaha itu termasuklah menyaisat jerung-jerung yang meluluskan RM11juta wang rakyat kepada kenalan Azalina ini. Siasat kerana rakyat mahu tahu, jangan kerana ia melibatkan menteri maka rakyat tak perlu tahu.

2 comments:

Anonymous said...

Selalunye UMNO akan tutup sebelah mata kalau kes2 seperti ini yg melibatkan pemimpin2 peringkat tertinggi, samalah juga dengan kes raba punggung tu... ceritalah isu apa pun, rasuah, salah guna kuasa, kroni, dan lain-lain pun.... tapi...

kalau yang bersangkut paut dengan BABI, UMNO akan ke depan.... UMNO pejuang ISU BABI dulu, kini dan selamanya!

Muda said...

Agak menghairankan jika seorang menteri yang juga seorang peguam aktif dahulu tidak tahu tentang konsep tanggung jawab dan amanah berkaitan peruntukkan dibawah kawalan kementeriannya ? Apakah beliau tidak faham atau lupa tentang prinsip vicarious liability yang dipelajarinya semasa berada di tahun pertama atau kedua di ITM dahulu ?

Mengapa begitu cepat BPR mengesahkan bahawa mantan menteri kebudayaan beliau tersebut tidak bersalah walaupun didalam kes-kes lain yang melibatkan rakyat marhaen dan pemimpin dari PR seperti Tuan Guru Nik Aziz dahulu tiada sebarang kenyataan akhbar yang dibuat untuk membersihkan nama mereka ?

Tahniah BPR kerana bertindak dengan cepat , tidak professional serta berat sebelah seperti PDRM , Jab.Peguam Negara dan SPR !