Thursday, April 17, 2008

NGO berbelanja sakan setelah terima RM11juta!


BPR sedang menyiasat hubungan seorang Menteri dengan sebuah NGO yang dikatakan telah berbelanja lebih RM1.4 juta demikian tajuk akhbar NST muka 8 hari ini. Siapakah Menteri berkenaan?


Siasatan BPR ini ekoran pendedahan R. Nadeswaran di dalam akhbar The Sun semalam dalam ruangan Citizen Nades. Dalam artikelnya itu Nades melaporkan darihal akaun sebuah NGO dikenali sebagai Womens Sports and Fitness Foundation Malaysia (Yayasan Sukan dan Kecerdasan Wanita Malaysia). NGO ini menurut laporan tahunannya menerima jutaan ringgit peruntukkan dan bantuan dari kerajaan dan berbagai badan dan penaja. Ini termasuklah RM9.72 juta dari Majlis Sukan Negara (NSC), RM1.5 juta dari Kementerian Belia dan Sukan, RM200,000 dari Konsert Olivia Newton John dan RM110,000 dari Dato Dina Rizal Sports Unite Sdn. Bhd.


Banyak sungguh wang yang diterima yayasan yang tidak berapa dikenali ini.


Siapakah terajunya?


Menurut laman web NGO ini, ianya dinaungi oleh bekas Menteri Belia dan Sukan (kini Menteri Pelancongan) Azalina Othman. Pengarah Eksekutifnya Dr Shamala Subramaniam manakala Bendaharinya adalah Puan Sri Sharifah Sabrina dan Setiausahanya Wan Marina Am.
Jelaslah menteri yang disiasat itu tidak lain dan tidak bukan rakan sekursus saya ketika di UITM dulu, Dato Seri Azalina.


Apakah istimewanya NGO ini sehingga menerima Lebih RM11 juta peruntukkan dari kerajaan? Apakah hubungan antara Menteri dengan wanita-wanita yang mengetuai NGO ini? Itu kena tanya Menteri berkenaan, barangkali itulah jalan siasatan yang diterokai BPR.


Menurut Nades lagi berdasarkan laporan tahunan NGO ini perbelanjaannya bagi tahun 2007 lalu adalah seperti berikut:


RM 2,100,000 untuk makan dan penginapan
RM 952,000 untuk media dan iklan
RM 710,000 untuk produksi
RM 710,000 untuk percetakan dan alatulis
RM 865, 400 untuk sewa peralatan
RM 242,000 elaun sukarelawan
RM 117,700 gaji
RM 1,400,000 keraian
RM 858,000 untuk perjalanan dan pengangkutan


Bayangkan badan ini menerima lebih RM11 juta wang rakyat dan lihatlah perbelanjaannya!


Dalam NST hari ini NGO berkenaan menjelaskan bahawa ia telah terlibat dalam penganjuran Sukan Wanita 2007 denga penyertaan lebih 3,400 atlet dan 780 pegawai. Ia juga menganjurkan beberapa persidangan dan kursus-kursus berkaitans epanjang tahun itu. (Bukankah Sukawan Wanita 2007 itu dianjurkan oleh Kementerian Belia dan Sukan?)
Walaubagaimanapun NGO itu tidak menjelaskan siapa dan kemana dibelanjakan gaji dan elaun sebanyak lebih RM RM350,000 itu. NGO itu menjelaskan bahawa ia boleh menjelaskan kemana setiap sen dari wang badan itu dibelanjakan, dan saya kira dengan pendedahan ini ia WAJIB menjelaskan secara terperinci kepada rakyat!
Saya melihat banyak yang tidak padan dan kena dengan pendedahan ini, hubungan Azalina dengan NGO berkenaan serta individu pemimpinnya perlu dijelaskan dan disiasat BPR. Atas alasan apakah pihak kerajaan meluluskan begitu banyak wang kepada badan ini, apakah keistimewaannya berbanding badan dan NGO lain.
Diharapkan penyiasatan BPR ini nanti akan diedahkan kepada pengetahuan rakyat, jika tidak ahli-ahli Dewan Rakyat perlu membawa dan menuntut penjelasannya bagi pihak rakyat di Parlimen nanti.

3 comments:

Muhammad Fahmi said...

tuan,

ini laman webnya:

http://www.wsffm.com/team.php

kalau tak silap saya SHARIFFA SABRINA pernah di gosip sebagai girlfriend Azalina masa jadi Ketua Puteri UMNO dulu.

Anonymous said...

itu awek cun hah! sharifa sabrina tu dah ada title puan sri lah...mesti bini olang nie! kalu girlfriend si AZA tentu dah kes lain nie! apa-apa hal siasat lah jangan tak siasat..takut fitnah aje bunyi nye!

Anonymous said...

Sharifah Sabrina tu adalah bekas bini kpd Syed Jo Jo Hard Rock Cafe