Friday, April 25, 2008

Isteri Khir Toyo cuba larikan RM9.9 juta

Baru-baru ini saya berkesempatan berbincang dengan seorang pegawai kanan Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS). Beliau merayu agar kerajaan negeri Pakatan Rakyat Selangor segera masuk dan memulihkan PKNS yang kaya tetapi penuh dengan masalah. Salah satu yang didedahkan kepada saya adalah betapa penyalahgunaan harta PKNS bukan hanya melibatkan pihak-pihak tertentu yang berkuasa malah isteri MB (kini Ketua Pembangkang) pun boleh arah PKNS menyalurkan bantuan kepada badan-bdana di bawah pimpinan beliau.

Dan ahri ini akhbar THE SUN mendedahkan di muka hadapannya:

RM10m gone in three days

Nampaknya Ketua Pembangkang DUN Selangor yang baru, bukan hanya akan sibuk dalam dewan nanti mempertahankan rekod kerajaan negerinya yang lalu malah hal ehwal dan nasib isterinya pun nanti terpaksa beliau pikul bersama.


Tanam jangan tak tanam Datin!!
Laporan akhbar tersebut berkenaan BALKIS atau Badan Kebajikan Isteri-isteri wakil-wakil rakyat Selangor. Khabarnya tiga hari selepas kerajaan BN Selangor jatuh kecundang iaitu pada 11 Mac, badan ini yang dipengerusikan isteri MB (bekas MB pada 11 Mac itu) Datin Seri Zaharah Kechik telah memanggil satu mesyuarat agung luarbiasa (EGM). Mesyuarat tersebut meluluskan untuk membubarkan BALKIS dan menutup akaun banknya. Berikutan itu keesokkan harinya melalui keputusan EGM tersebut akaun bank BALKIS telah ditutup dengan baki dalam akaunnya iaitu RM9.9 juta dipindahkan ke akaun badan lain iaitu BAKTI badan yang sama tetapi untuk isteri-isteri Menteri, iaitu badan bersekutu bagi BALKIS.

Kemudian pada 13 Mac, bekas ahli-ahli EXCO BALKIS telah mengemukakan notis kepada Pendaftar Pertubuhan (ROS) untuk membubarkan BALKIS dan juga suatu resolusi untuk menubuhkan pula sebuah badan baru yang dikenali sebaga BALKIS-BN. Ini khabarnya bagi mengelakkan premis milik BALKIS iaitu Komplek Wawasan BALKIS (KWB) dari diambil alih oleh isteri-isteri wakil rakyat Pakatan Rakyat. Sepatutunya menurut perlembagaan badan tersebut, ianya mestilah tidak melibatkan diri dalam politik, lalu bagaimana boleh Exco-exconya mengemukakan nama baru yang ada kaitan dengan BN?

Mujurlah dalam proses “penculikkan” BALKIS itu pihak ROS mendapati ada beberapa perkara yang tidak dipenuhi lalu memberikan masa 30 hari bagi BALKIS untuk mengemukakan maklumat tambahan.

Dalam pada ini perkara ini telah sampai kepengetahuan MB baru, Tan Sri Khalid Ibrahim yang telah memaklumkan pihak ROS bahawa kesahihan keputusan EGM 11 Mac itu dipertikaikan. MB baru juga dilaporkan telah mengarahkan siasatan dan odit dilakukan ke atas BALKIS yang ditubuhkans ejak 1985 itu.

Apa dah jadi ni? Yang kita tahu kes penculikkan kanak-kanak sahaja sedang menular dalam negeri kita, rupa-rupanya badan kebajikan pun turut mahu diculik juga?!
Siapakah yang telah menasihatkan Zaharah untuk memanggil EGM pada 11 Mac itu dalam ekadaan beliau dan semua yang terlibat tahu bahawa perlembagaan BALKIS menetapkan yang Presiden BALKIS mestilah isteri MB Selangor, pada 11 Mac itu isteri MB Selangor adalah Puan Sri Salbiah Tunut, Zaharah adalah isteri Ketua Pembangkang!

Kes ini serius, iaitu cubaan untuk melarikan wang yang bukan lagi milik mereka. Saya rasa bukan hanya laporan kepada ROS dan odit yang perlu dilakukan malah satu laporan polis perlu segera dibuat kerana ianya melibatkan pecah amanah dan penipuan.

Menurut laporan akhbar itu juga BALKIS menerima sumbangan dari kerajaan Selangor melalui anak-anak syarikatnya antaranya KDEB memberi RM268,862 tahun lepas, PKNS RM590,379 antara 2006-2007.

Dalam hal ini saya menasihatkan Khir Toyo agar segera membersihkan nama beliau dan isterinya. Nampaknya rekod beliau yang beliau dakwa kononnya bersih itu dari hari ke hari menjadi semakin keruh dan kotor apabila satu demi satu terbongkar. Ini baru BALKIS, bayangkan yang lain-lain. Segera seret mereka yang bertanggungjawab ke muka pengadilan, tak kiralah Dato Seri atau Datin Seri!

8 comments:

Stealth said...

Khir Toyo skrg ni berhempas-pulas utk menipu rakyat. Dah lah isu babi terpalit kat muka sendiri & skrg ni bini dia pula terperangkap. Harap² jgnlah sampai jadi spt Zakaria Deros yg terus meninggal akibat tekanan yg terlalu kuat. Insaflah Khir Toyo...

mohamad said...

Kita harap sangat Tan Sri MB dapat ambil tindakan segera. KIta tidak mahu lagi kerajaan di'bocor'kan oleh orang yang tidak bertanggungjawab!

Anonymous said...

Keluraga Hadhari,suami buwaya,isteri jadi jerung.

asamkelembai said...

siasat semua ahli ameno selangor dan caj mereka. TSKI jangan nak lengah-lengah dan buang masa. mlm tadi anak toyo ni buat statemen babi lagi. kami di DUN BKT A'bangsa kerja kuat buat penerangan pada masyarakat pasal BABI. Tolonglah... caj atau adu kat BPR.

Anonymous said...

Halo Wak! Ini kena berusaha keras wak supaya bini wak tu yang memalitkan dosa ke atas wak nanti!
Teruk wak akan kena smash nanti!

Tapi patut lah, dulu ada kes yang menshrederkan semua dokumen kek bangunan SUK, Shah Alam. Pasai apa wak! Wak tanya diri wak dan bini wak lah kan! WAK, jual tempe laih baik wak!

heran said...

aik..isteri wakil rakyat pn ada badan kebajikan?

Anonymous said...

hebat be end nie... mmg cilik... macam2 cara depa nak songlap duit.... hadapkan kemuka pengadilan bini bekas MB tu... dasar tak malu.... ingatkan PR tak cekap! kita sama-sama saksikan PR Selangor bongkar satu persatu kat DUN nanti. Parlimen pun panas jugak.. betul tak Haji Rumaidi!

Snowflake said...

Salam,
Firstly, alhamdulillah dan terima kasih, ada juga hamba allah yang sudi jengok siapa saya. Artikel itu di "extracted" dari CINA ISLAM. Tapi ada juga artikel yang di tulis sendiri.
Back to your topics, greediness will always happen to those who thinks that "tomorrow never dies". For as long as their stomach is not buldging or their faces not perfect, they will succumb to greediness. Many are like that, but many fews are not. Jangan lah kita bermegah-megahan yang akan membuat kita kemudianya bertakbur. Rendah lah diri kerana rendah diri tidak sama dengan hilang harga diri.
Wassalam