Sunday, October 14, 2007

Wild goose chase: Peguam Negara seakan bersetuju

Sebelum cuti hari raya tempoh hari saya ada menulis berkenaan kes penyiasatan pembunuhan ngeri Allahyarham adik Nurin Jazlin sebagai apa yang saya anggap:

Wild goose chase

Kita dibawa ke sana ke mari oleh pihak polis dengan pelbagai andaian dengan pelbagai serkap jarang sekaligus menimbulkan persoalan, apakah pihak polis hari ini masih memiliki kecekapan dan profesionalisma, sesuautu yang sinonim dengan PDRM satu ketika dahulu.


Mungkin saya bukan keseorangan beranggapan begini. Rupa-rupanya memang saya bukan keseorangan. Dalam akhbar NST pada pagi raya lalu di muka hadapan terpapar gambar Peguam Negara Abdul Gani Patail dengan tajuk:


Nurin murder probe: Whats going on

Gani dilaporkan sebagai berkata:

There have been several arrests prominently highlighted in the media but after that, the suspects were free. I want an explanation.
(Terdapat beberapa penangkapan yang telah didedahkan secara besar-besaran di media, walaubagaimanapun kemudiannya suspek telah dibebaskan. Saya mahukan penjelasan)

Menurut Gani lagi cara penggendalian penyiasatan seperti ini menimbulkan persepsi buruk terhadap pihak polis dan sistem yang digunakan.
Beliau mengambil contoh wanita Indonesia 23 tahun yang ditahan selama 14 hari dan kemudiannya dibebaskan (yang dikatakan menelan kad sim kepunyaannya). Wanita itu dibebaskan kerana dikatakan telah memberikan maklumat palsu, tetapi dalam waktu yang sama seorang pegawai kanan polis menyatakan yang beliau nanti akan menjadi saksi utama. Macam mana seorang yang memberi maklumat palsu boleh pula menjadi saksi utama?
Peguan Negara itu menambah bahawa orang-ramai perlu dimaklumkan darihal perkembangan penyiasatan kes ini namun mereka seharusnya tidak dikelirukan.
Kalau saya seorang sahaja yang membebel menyatakan bahawa kes ini bagaikan: Wild goose chase, mungkin ada yang mengatakan saya ini tiada kerja lain selain membangkang dan mengkritik. Tetapi apabila Peguam Negara turut menyatakan perkara yang sama saya merasakan: Surely there is something rotten in the state of Denmark!

No comments: