Wednesday, October 31, 2007

Kemesraan Dollah dan Tok Guru menjadi bualan

Pagi tadi semasa bersiap-sedia di rumah, TV seperti biasa dibuka dengan siaran MHI TV3. Celoteh dua orang pengacaranya tiba-tiba menarik perhatian saya apabila mereka melayan panggilan telefon dari seorang yang mengenalkan dirinya sebagai Rahmat dari Pontian, Johor. Isu yang dibincangakan pagi tadi adalah berkenaan bajet peribadi selepas Hari Raya tetapi pemanggil telah menyimpang dari tajuk perbincangan apabila beliau tiba-tiba mengulas Majlis Pelancaran ECER semalam yang menyaksikan kemesraan antara PM Dollah Badawi dan MB Kelantan Tok Guru Nik Abdul Aziz.



Gambar Agendadaily



Beliau berkata: Saya mengharapkan menesraan itu berkekalan dan juga menyebut betapa senangnya beliau melihat kedua pemimpin itu kelihatan begitu mesra sekali.

Malah hari ini dalam akhbar The Star, Joceline Tan dalam ruangannya Comment, turut menulis atas isu yang sama dengan tajuk:

Burying the hatchet

Joceline menulis:

It was one of those rare moments in Kelantan politics, the sight of two leaders from rival parties exchanging sunny smiles and warm handshakes and walking hand in hand.

Ianya salah satu babak yang jarang disaksikan dalam politik Kelantan, betapa dua orang pimpinan parti yang berseteru dilihat tersenyum mesra, bersalaman mesra dan berjalan berpegangan tangan.

Joceline menulis lagi:

What made it all more unique was that this had happened in a state where the Umno-PAS rivalry runs deepest and where almost everything has a politcal context.

Apa yang lebih unik bahawa, peristiwa ini berlaku dalam sebuah negeri dimana pertembungan Umno dan PAS begitu hebat sehingga hampir semua perkara yang berlaku memiliki maksud politiknya tersendiri.

Saya sendiri menerima banyak SMS, panggilan telefon dan email berupa suara dari rakyat di luar sana yang mungkin bukan orang kanan atau orang yang berkedudukan dalam mana-mana parti, tetapi sebagaimana En Rahmat dalam rancangan MHI di atas turut berasa senang hati dan gembira melihat kemesraan dua orang pemimpin parti politik tertua dalam negara ini.

Tanpa sebarang prejudis, saya percaya rekasi rakyat sedemikian menandakan betapa mereka ingin sangat melihat kemesraan ini terus terjalin entah dalam apa bentuk sekalipun. Mungkin rakyat terlalu hormat dan sayang pada kedua-dua pemimpin ini dan mahu mereka berdua sentiasa begini dan tidak berbalah yang hanya menggusarkan hati dan perasaan rakyat.

Itu persepsi rakyat, dan itu sesuatu yang perlu kita terima dan akui.

Malah Tok Guru Nik Aziz sendiri di dalam ucapannya mengakui betapa bermaknanya pertemuan sepentas beliau dengan Dollah sehingga berkata:

Mudah-mudahan langkah penyatuan pentas ini akan memulakan jalur-jalur gemilang yang sungguh-sungguh sebagai ganti kepada jalur-jalur hitam selama 17 tahun sebelum ini.

Dan Dollah sendiri pula dama majlis yang sama berkata:

Saya memutuskan yang saya adalah PM untuk semua negeri-negeri termasuk Kelantan. Saya merasakan tidak ada sebab mengapa Kelantan mesti disisihkan atas sebab perbezaan politik. Saya tidak toleh ke belakang dan mengambil cerita-cerita dahulu yang pernah berlaku. Biarlah kita pandang ke hadapan kalau ingin bekerjasama, kita bekerjasama atas keikhlasan tanpa sesiap perlu mengungkit.

gambar Kickdefella

Saya turut percaya kedua-dua pemimpin besar ini memikirkan semua sudut terutamanya kepentingan agama, bangsa dan negara walaupun ada pihak yang mengatakan bahawa terdapat beberapa perenggan teks ucapan Tok Guru yang agak keras. Semoga pertemuan dan kemesraan ini akan membuahkan sesuatu yang menghasilkan manfaat di dunia dan lebih-lebih lagi di akhirat, insyallah.

No comments: