Thursday, October 11, 2007

Keperitan dirasa menjelang Aidil Fitri

Benarkah suasana Hari Raya kali ini berbeza dari tahun-tahun sebelumnya? Sekurang-kurangnya itulah laporan dalam sisipan akhbar The Star hari ini iaitu METRO. Menurut laporannya pengusaha-pengusaha gerai-gerai sementara Hari Raya di sekitar Chow Kit,KL merungut yang para pelanggan mereka sangat berkurangan tahun ini.


Menurut seorang pengusaha jika pada tahun-tahun lepas, mereka yang berniaga sehingga tidaks empat berbuka puasa tetapi pada tahun ini suasananya lenggang sahaja. Ada yang merungut jika beginilah keadaannya mereka terpkasa melelong stok mereka atau memulangkannya mentah-mentah kepada para pembekal.

Mengapa ini berlaku?

Mungkinkah Ramadhan tahun ini memberikan keinsafan kepada umat Islam di Malaysia agar tidak lagi berboros, berjimat cermat, dan belanja hanya apabila perlu, alhmadulillah. Mungkin itu faktornya.

Namun saya juga melihat selain keinsafan itu sebenarnya kemampuan mereka pun kali ini tidak seperti dahulu. Kos dan harga barang semakin mahal, akibatnya duit ditangan semakin mengecil. Benar gaji kakitangan awam telah naik, tetapi nampaknya ia tidak banyak meredakan kegawatan kos hidup yang semakin mencacak naik.

Baguslah juga kita belajar berjimat cermat, kerana itulah apabila eorang pengunjung BLOG ini memberikan komen terhadap artikel saya berkenaan ANGKASAWAN Malaysia dengan menyebut:

Sekurang-kurangnya ada juga rakyat Malaysia yang dihantarkan ke angkasa lepas. Isunya bukan pelancong mahal. Saudara pun boleh fikir, adakah semua benda free semata-mata.

Saya rasa sangat sedih. Memang bukan semua benda free semata-mata, tetapi manakah yang lebih utama?

Kemampuan kita kecil, benar Allah swt telah menganugerahkan kita dengan kekayaan hasil bumi, tetapi kehidupan rakyat masih belum selesa. Ingat tak anda pada kes sekeluarga yang terbakar di Johor kerana tidak mampu bayar bil letrik satu ketika dahulu, kemudian terbaru di Jalan San Peng dan lain-lain yang pernah saya paparkan di BLOG ini. Rakyat kita yang papa kedana mungkin tidak ramai, tetapi yang bekerja dan berpendapatan namun tidak padan dengan kos hidup semasa, itu ramai. Sepatutnya tumpuan negara lebih kepada mempertingkatkan kemampuan hidup rakyat.

Gaji kakitangan awam dinaikkan (kemungkinan tanpa bonus), tetapi kos-kos lain terus naik. Harga bahan makanan dan perkhidmatan semakin mahal. Semalam dilaporkan susu tepung untuk bayi juga akan naik. Sebuah keluarga di Port Dickson (yang pernah saya laporkan di sini) memberi susu pekat manis kepada bayinya kerana tidak mampu membeli susu tepung untuk bayi, bayangkanlah.

Harga besi keluli tempatan kini berada ditahap tertinggi, menurut laporan. Ini sudah pasti akan dipindahkan kepada para pengguna, harag rumah akan naik, kos pembinaan kemudahan dan infrastruktur akan naik. Kadar tol di lebuhraya juga dijangka naik dan begitu juga tambang bas.
Kalau dihari untuk bergembira pun rakyat sudah tidak mampu bergembeira, sudah pasti something is wrong somewhere.

Sepatutnya kita memikirkan kebajikan rakyat. Saya lihat para peneroka FELDA kini diberi perhatian istimewa oleh kerajaan khasnya TPM, alhmadulillah. Tetapi bagaimana dengan para pekerja swasta yang menuntut gaji minima dan kenaikkan COLA melalui MTUC? Mengapa tuntutan mereka tidak dipedulikan sehingga kini?

Dan kita bercadang mahu menghantar seorang lagi angksawan ke langit! Fikirkanlah.

No comments: