Sunday, October 14, 2007

Selangor terus maju dengan kilang arak terbaru!

Menteri Besar Selangor Dr Khir Toyo ketika melancarkan Selangor Maju 2005 dahulu menyatakan bahawa negeri maju yang akan dibina di Selangor itu bukan sekadar maju dari segi fizikal tetapi maju dari segi holisitk mencakupi maju rohani dan jasmani (sila lihat buku terbitan Pejabat MB: Selangor Menuju Wawasan Syumul 2005). Kata Khir Selangor nanti akan membentuk dan melahirkan masyarakat Madani yang dipenuhi dengan insan-insan Rabbani.

Itu belum lagi mengambil kira 10 prinsip Islam Hadhari yang dicipta oleh PM Dollah Badawi, yang mana prinsip pertamanya berbunyi: Keimanan dan ketaqwaan kepada Allah swt. Disamping pengisytiharan Najib Tun Razak bahawa Malaysia adalah sebuah negara Islam.

Terbaru di bumi Selangor Darul Ehsan ini, iaitu di Pelabuhan Kelang, melalui kelulusan Jabatan Kastam yang berada di bawah Menteri Kewangan yang juga pencetus Islam Hadhari, sebuah syarikat yang diberi nama NAPEX CORPORATION yang dimiliki oleh dua orang usahawan Cina dari Teluk Intan telah diberi lesen untuk mengilang sebuah jenama baru beer (minuman keras) yang diberi nama JAZ BEER. Menurut laporan dari media Singapura arak baru ini disasarkan sebagai BUDGET BEER ataupun arak untuk golongan berpendapatan sederhana dan rendah.
Bermakna Selangor kini menjadi tuan rumah kepada 3 kilang arak terbesar di negara iaitu Guiness Anchor dan Carlsberg dan kini JAZ BEER.

Syabas diucapkan kepada Khir dan Dollah serta seluruh pendukung Umno dan BN. Setelah Selangor hebat menutup surau dan menangkap para penceramah agama, kini mereka bertindak membina dan memberi izin kepada kilang arak pula. Maka berkeliaranlah insan-insan Rabbani disekitar bumi Selangor bertuah ini.

No comments: