Wednesday, October 24, 2007

Tidak ada bonus, tak payah cakap lagi

Ramai kakitangan awam yang saya jumpa sempena perayaan Hari Raya ini masih mengharap-harap yang kerajaan akan menimbangkan bonus bagi mereka untuk hujung tahun ini. Sekurang-kurangnya honorarium RM2,000 sebagaimana yang dituntut oleh CUEPACS.

Ada juga yang lain bertanya, apa tak cukupkah dengan semakan gaji bermula Julai lepas? Kenaikkan gaji sehingga 35 peratus dan COLA sehingga 100 peratus.

Untuk berlaku adil kepada hampir 1,000,240 kakitangan awam, tuntutan bonus atau honorarium mereka itu seharusnya dipisahkan dari semakkan gaji itu. Bukankah semakkan gaji itu terkahir dibuat pada tahun 1992, iaitu kira-kira 15 tahun lalu. Malah PM Dollah Badawi ketika mengumumkannya Mei lalu mengatakan bahawa kakitangan awam yang terlibat sesungguhnya memang layak menerima kenaikkan tersebut.

Dan bonus atau honorarium ini saya percaya menjadi semakin perlu memandangkan rakyat jelata termasuklah kakitangan awam berhadapan dengan tekanan kos hidup yang membeban dan menganggu kelancaran hidup mereka.

Tiba-tiba pengharapan ini berkecai begitu sahaja. Dalam utusan hari ini PM Dollah Badawi mengunci terus impian itu. Keputusannya muktamad, tiada bonus, tiada honorarium. Menurut Dollah:

Saya sudah cakap dulu dan saya sudah keluarkan kenyataan berkaitan dengan bonus. Tak payah cakap lagilah, cukuplah sekali.

Maka kepada kakitangan awam, berpuas hatilah dengan apa yang ada. Berjimat cermat dan buatlah adjustments mana yang perlu, mana yang mungkin. Kerajaan kelihatan sudah tidak berkemampuan mengekalkan tradisi bonus ini. Mungkin keutamaan mereka lain, kerana itu rakan-rakan kita disektor swasta yang menuntut melalui MTUC untuk gaji minima sehingga kini tidak dilayan dan dipedulikan. Pasti penderitaan mereka dalam keadaan kos hidup yang tinggi ini lebih siksa dan sengsara dari anda.

Apakah agaknya keutamaan Dollah sehingga permintaan rakyat di sektor awam dan swasta tidak dapat dilayan begitu sekali?

No comments: