Monday, October 22, 2007

Datuk Shahrir, Tuan Guru dan Angkasawan

Akhbar THE STAR hari ini melaporkan Pengerusi Jawatankuasa Kira-kira Wang Awam (PAC) Datuk Shahrir Samad sebagai berkata:

The plan to send a second Angkasawan to space should be carefully considered as it may eat into development funds. Public Accounts Committee chairman Datuk Shahrir Samad said that while he was “not totally against” the plan, all the pros and cons had to be contemplated.
Of course this project will help broaden our thinking and encourage the study of science and technology.


However, as a developing country, we have many competing considerations and developmental projects, he said, adding that the effect such an expensive project would have on the national expenditure also had to be considered.

Rancangan untuk menghantar Angkasawan kedua negara ke angkasa perlulah dikaji dengan teliti kerana ianya akan menjejaskan dana pembangunan (negara). Menurut Datuk Shahrir beliau tidaklah menetang keseluruhan rancangan tersebut namun segala kebaikan dan keburukkannya perlu dipertimbangkan.

Memanglah projek ini akan meluaskan pandangan kita dan menggalakkan pengkajian sains dan teknologi.

Walaubagaimanapun sebagai sebuah negara membangun kita memiliki banyak pertimbangan yang bersaing disamping projek-projek pembangunan. Kita perlu mengkaji kesan projek yang mahal ini terhadap perbelanjaan negara.

Ini bukan pandangan parti pembangkang atau Harakah atau mana-mana skeptik lain. Ini adalah pandangan Pengerusi PAC yang sudah pasti menimbangkan segala aspek kepentingan dan kewangan negara sebelum mengeluarkan kenyataannya itu.

Ada yang beritahu saya bahawa dalam Berita Harian hari ini Mursyiudl Am PAS Tuan Guru Dato Nik Abd Aziz dilaporkan menyelar Harakah kerana menganggap program angksawasan ini sebagai membazir. Bagi saya kritikkan Tuan Guru itu adalah contoh kebebasan akhbar yang diamalkan PAS!

http://www.bharian.com.my/Current_News/BH/Monday/Nasional/20071021232315/Article/index_html


Berbalik kepada apa yang diutarakan oleh Shahrir dan atas semangat pandangan Tuan Guru, memanglah kita menghargai sesuatu yang dapat memberikan kemajuan dan perkembangan ilmu dan teknologi kepada negara dan bangsa, namun, PROS AND CONS disamping keutamaan rakyat dan negara juga perlu diambil kira.

No comments: