Sunday, October 14, 2007

Antara Carter dan Pengerusi OIC

Masihkah anda ingat Jimmy Carter?
Ya, beliau adalah Presiden Amerika Syarikat ditahun 70an dan semasa pentadbirannya beliau telah cuba mendamaikan konflik di Timur Tengah melalui Perjanjian Damai Camp David pada tahun 1978 yang telah menemukan Anwar Sadat dan Menachem Begin.


Carter kini sudah berusia 83 tahun, namun dalam usia sebegitu beliau terus mencipta nama atas kapasitinya sebagai seorang negarawan dan bekas Presiden AS. Semasa Palestin mengadakan pilihanrayanya dimana Hamas berjaya mengalahkan Fatah, Carter terlibat dalam memantau pilihanraya tersebut dan telah mengesahkan kebebasannya dan kemenangan Hamas itu.
Carter kini telah menghasilkan 24 buah buku dan pada tahun 2002 lalu telah memenangi Nobel Peace Prize atas sumbangannya terhadap keamanan dunia.
Salah sebuah tulisan Carter bertajuk: Palestine peace not apartheid, menerima krtikkan hebat khasnya di Amerika Syarikat sendiri yang sememangnya menjuarai polisi pro negara Yahudi itu. Tetapi Carter tetap dengan pendiriannya. Menurut beliau keamanan hanya dapat dicapai di Palestin kiranya AS mengambil sikap dan pendirian yang bebas tanpa menyebelahi mana-mana pihak, atas nama keamanan.

Menurut Carter sebagaimana dilaporkan oleh New York Times baru-baru ini, Presiden AS perlu realisitk dan melakukan sesuatu yang berpatutan, dan tidak didorong oleh sentimen atau emosi. Carter melontarkan beberapa persoalan antaranya:
Can the next president say that Palestinian rights need to be protected?
Can the next president sat that Resolution 242 needs to be implemented?
Can the next president say that settlements in the West Bank are an obstacle to peace?

Bolehkah presiden yang baru nanti berkata bahwa hak rakyat Palestin perlu dipertahankan?
Bolehkah presiden yang baru nanti berkata bahawa Resolusi (PBB) 242 (yang mendesak Israel undur dari jajahan takluknya) perlu dikuatkuasakan?
Bolehkah presiden baru nanti berkata bahwa penempatan Yahudi di Tebing Barat adalah merupakan halangan ke arah proses damai?


Jawab Carter:

I dont know

Menurut Carter lagi ternayata Presiden Bush gagal melakukan sesuatu yang bermakna ke arah pendamaian di Timur Tengah. Malah katanya Naib Presiden, Dick Chenney, adalah suatu malapetaka dan seorang militan.

Mungkin ramai yang prejudis terhadap mana-mana Presiden atau bekas Presiden AS atas apa sebab sekalipun, tapi bagi saya sekurang-kurangya Carter telah membuktikan yang masih ada negarawan AS yang siuman dan memahami erti kedamaian yang sebenar. Jika Afrika Selatan satu ketika dahulu dikritik kerana mengamalkan dasar apartheid di negara majoriti kulit hitam itu, apa bezanya Israel hari ini? Sekurang-kurangnya Carter bukan sekadar menulis dan berhujah, malah sanggup turun ke Tebing Barat dan Gaza bagi memastikan proses demokrasi dan keadilan itu berlaku di bumi Palestin. Begitu juga baru-baru ini beliau turun sendiri ke Darfur sehingga kehadirannya hampir mencetuskan ketegangan semata-mata kerana mahu tahu secara sendiri keadaan di sana.

Pengerusi OIC bagaimana? Sekadar lontaran sambil memakan ketupat dan lemang.

No comments: