Monday, October 22, 2007

Bolasepak, Annuar dan Khairy

Setelah berkali-kali cuba untuk merampas kerusi Menteri Besar Kelantan akhirnya Annuar Musa berpuas-hati dengan jawatan Presiden Presatuan Bola Sepak Kelantan atau KAFA. Annuar menang tanpa bertanding untuk jawatan tersebut. Itupun yang istimewanya beliau menang tanpa mempunyai sebarang pengalaman memimpin atau menganggotai mana-mana badan sukan apalagi sukan bolasepak sebelum ini selain pernah menjadi Menteri Belia dan Sukan pada tahun 1990-93.

KAFA mengadakan Mesyuarat Agungnya yang ke 53 di Kota Bharu semalam (ketika Annuar berada di KL). Dengan kemenangannya ini Persatuan Bolasepak Kelantan merupakan satu-satunya FA yang diketuai oleh Ketua Pembangakang Negeri.

Jelas KAFA kini didominasi oleh orang-orang Umno belaka. Timbalan Presidennya Ahmad Jazlan adalah Ketua Umno bahagian Machang.

Semoga kemenangan Annuar ini akan memajukan lagi bolasepak di negeri itu. Diharapkan Annuar dan rakan-rakannya nanti akan menanggalkan baju seragam politik mereka dan mengenakan jersi FA Kelantan apabila menjalankan tugas, ikhlas demi kemajuan sukan tersebut (walaupun ia agak sukar menjadi nyata).

Sementara itu pasukan MyTeam2 yang diilhamkan oleh Naib Ketua Pemuda Umno Malaysia, Khairy Jamaluddin yang kini memegang jawatan Timbalan Presiden FAM (kebetulan juga menang tanpa bertanding) kecundang ditangan Remaja Indonesia 2-0 di Stadium Bukit Jalil semalam. Nampaknya kegagalan ini akan tercatat dalam report card Khairy sebagai kegagalannya yang pertama sejak menjadi Timbalan Presiden FAM. Melalui projek MyTeam ini beliau berhasrat untuk memulihakan kembali sukan bolasepak negara, ternyata ia bukans esuatu yang mudah.





Khairy dipercayai memiliki cita-cita untuk melonjakkan karier politiknya melalui pencapaian dibidang sukan paling popular dalam negara ini (sebagaiaman Annuar juga barangkali). Allahyarham Dato Harun Idris, bekas Ketua Pemuda Umno Malaysia, pernah disanjung kerana kecermerlangannya memimpin sukan bolasepak, dan ternayata beliau menggunakannya untuk turut menaikkan karier politik beliau sehingga kecundang apabila terbabit dalam kes rasuah.

Majulah sukan untuk negara.

No comments: