Thursday, October 25, 2007

Perhimpunan Agung Umno sempena Deepavali

Pernahkah PAS, DAP atau Parti Keadilan Rakyat atau mana-mana parti sebelum ini termasuklah Umno sendiri, MCA atau MIC mengadakan mesyuarat agung atau perhimpunan tahunan parti mereka pada hari perayaan mana-mana kaum?

Saya bangkitkan hal ini, yang walaupun tidak diambil pusing sangat oleh sesetengah pihak, sebagai membuktikan yang terdapat sesuaut yang pelik dan luar biasa dalam Umno yang dipimpin oleh Presiden bernama Dollah Badawi ini. Perhimpunan Agung Umno tahun in diputuskan akan diadakan dari 7 ke 9 November di PWTC Kuala Lumpur. Sedangkan perayaan Deepavali tahun ini jatuh pada hari Khamis 8 November 2007.

Mengapa Umno bersidang ketika masyarakat India yang beragama Hindu merayakan hari kebesaran mereka?

Salah memang tidak salah, tetapi kita ni kan masyarakat berbilang kaum, sewajarnya adalah hormat-menghormati dan toleransi ditunjukkan apa pula oleh tunjang dan tulang belakang BN sendiri iatu Umno.

Mungkinkah sudah tidak ada pilihan lain? Yang pastinya 2,500 lebih perwakilan Umno dari 190 bahagian pada hari tersebut akan tertumpu pada perhimpunan agung mereka, maka tak sempatlah berhari raya bersama masyarakat Hindu seperti biasa. Saya percaya Samy Vellu akan mengadakan rumah terbukanya disebelah malam, kerana jika dibuat siang akan kosong dan lenganglah Dewan Merdeka, kerana masing-masing nak merasa maruku dan putu mayam Samy!

Apa pun bagi saya penganjuran perhimpunan agung Umno pada Hari Deepavali jelas membuktikan Umno lebih pentingkan masalahnya dari menghormati kaum lain yang kebetulan selama ini antara yang paling ramai mengundi mereka.

No comments: