Sunday, October 21, 2007

Dakwa Anwar lepaskan si dajal

Sebelum ini Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Nazri Aziz, dilaporkan sebagai berkata bahawa Panel Khas yang ditubuhkan kerajaan untuk menyiasat kesahihan video VK Lingam akan memutuskan bahawa tidak ada kes untuk dibawa sekiranya tidak ada pihak yang mahu tampil ke hadapan membantu penyiasatannya.

Dan hari ini akhbar tempatan melaporkan bahawa Ketua Pengarah BPR memberi kata dua kepada Datuk Seri Anwar Ibrahim, iaitu beliau samada tampil ke hadapan menyerahkan keseluruhan video asal VK Lingam itu ataupun menerima padahkerana pihaknya akan menggunakan Seksyen 22 Akta Pencegahan Rasuah terhadap beliau. Seksyen tersebut adalah mengenai keenganan mana-mana individu menyerahkan bukti setelah diperintahkan oleh pihak BPR.





Anehnya si dajal yang didedahkan dalam perbualan video itu bebas kesana kemari sedangkan pihak yang membuat pendedahan pula diligan dan diancam. Beginikah tindakan kita yang kononnya mahu memiliki mentaliti dunia pertama?

Dato Seri Anwar telah menegaskan berkali-kali bahawa video yang asal termasuklah siperakamnya sendiri bersedia tampil ke hadapan memberi keterangan dengan syarat kerajaan menubuhkan sebuah badan penyiasat bertaraf Suruhanjaya Di Raja. Berdasarkan kenyataan Nazri dan perkembangan terbaru ini, memang sukar untuk kita diyakinkan bahawa pemerkosaan ke atas badan kehakiman sebagaimana yang didedahkan oleh rakaman video itu akan benar-benar terbongkar. Maka semakin gelaplah nasib dan masadepan bahadan kehakiman kita.

No comments: