Friday, October 19, 2007

Tabik hormat buat Hakim Hishamuddin

Selain merupakan kes yang mendapat pamapasan terbesar dalam rekod Malaysia bagi seorang tahanan ISA (sebelum ini pada tahun 1996 menurut The Star Guracharan Singh, seorang bekas tahanan juga menang di dalam kes beliau tetapi cuma diberikan pampasan tauladan RM1), kes bekas tahanan ISA Abdul Malek Hussin juga menjadi rekod apabila buat pertama kali Mahkamah mengesahkan penyiksaan dan penderaan yang dilakukan terhadap tahanan ISA dan menyerang kewibawaan pihak Cawangan Khas atau SB.

Segala aksi biadap pihak polis khasnya SB terhadap Malek mengingatkan kita pengalaman yang menimpa bekas-bekas tahanan ISA yang lain. Allah sahaja yang tahu penyiksaan yang dilalui Almarhum Dr Burhanuddin al Helmi yang meninggal dunia tidak lama selepas dibebaskan dari tahanan.





Beberapa tahanan lain ada membukukan pengalaman mereka termasuklah Dr Syed Hussin Ali, Suhaimi Said dan Kasim Ahmad. Bayangkan juga penyiksaan yang dilalui oleh tahanan Memali.

Kata Hakim Hishamuddin:

The SB Department must not only be neutral but must also be seen to be neutral and non partisan. It must be above politics.

Sejak bilakah SB tidak memihak kepada Umno dan BN?

Mungkin ketika darurat dahulu semasa berhadapan dengan tentangan PKM mereka mempunyai tumpuan utama, tetapi itupun tidak mengalihkan pandangan mereka dari parti-parti politik pembangkang. ISA digunakan sebagai lesen untuk menyekat pergerakan parti pembangkang yang mengancam keselamatan parti pemerintah sejak dari dahulu lagi.
Dari pemerhatian Hakim Hishamuddin jelas tugas utama SB dari skop ISA sepatutunya adalah terhadap aktiviti yang mengancam keselamatan negara. Dalam kes Malek ini beliau menyebut:

Cara soal siasat (yang dibuat) jelas untuk tujuan politik dan tidak ada kena mengena dengan soal keselamatan negara. Dengan kata lain, penahanan Abd. Malek sejak dari awal adalah mala fide (dengan niat jahat).

Memang begitulah kerja mereka, sejak zaman berzaman sehingga mereka kelihatan lebi bagaikan sayap Umno dari anggota polis yang sepatutnya bertindak adil dan tidak memihak kepada sesiapa dalam menjalankan tugas.

Semoga Allah swt melahirkan lebih ramai lagi hakim seumpama ini lebih-lebih lagi dalam suasana badan kehakiman yang semakin tempangs ejak kebelakangan ini. Mudah-mudahan Ketua Polis Negara akan mengambil pengajaran dari kes ini dan adalah diharapkan agar apa yang telah berlaku kepada Malek dan puluhan lagi seperti beliau sejak Merdeka lagi akan dihentikan terus.

Tabik hormat untuk Hakim Hishamuddin.

No comments: