Thursday, October 18, 2007

Video VK Lingam: Tubuh sahaja Suruhanjaya Diraja

Penubuhan panel ini diumumkan sendiri oleh Timbalan Perdana Menteri, Najib Tun Razak. Ia ditubuhkan pada 27 September lalu, lebih 3 minggu lalu. Tugasnya: mengesahkan kesahihan rakaman video, peguam VK Lingam yang dikatakan sedang berbual dengan Ketua Hakim Negara kini, Tun Ahmad Fairuz ,berhubung beberapa isu sensitif dan mencabar kewibawaan badan kehakiman. Mereka diberika sebulan untuk menamatkan tugas tersebut.

Panel ini dianggotai oleh Tan Sri Haidar Mohd Noor, Tan Sri Lee Lam Thye dan Datuk Mahadev Shankar.

Sejak rakaman video ini didedahkan oleh bekas TPM Dato Seri Anwar Ibrahim, banyak pihak termasuklah parti-parti politik (termasuklah parti komponan BN iaitu GERAKAN), Majlis Peguam dan NGO mendesak agar satu badan penyiasat bertaraf Suruhanjaya Diraja dibentuk untuk bukan hanya menyiasat kesahihan video itu tetapi turut menyiasat mereka-mereka yang berkenaan yang muncul dan didedahkan dalam video itu.

Apa yang terbit dalam video itu sungguh serius dan mencabar institusi kehakiman dan kewibawaan kerajaan sendiri.

Tetapi kabinet memutuskan sebaliknya dengan hanya menubuhkans sebuah panel penyiasat, yang menurut pengakuan pengerusi dan anggotanmya sendiri, bahwa kuasa mereka sangat terhad dan terbatas. Dan hari ini akhbar The Star mendedahkan di muka hadapannya, setakat ini panel ini tidak dapat bergerak dan mencapai apa-apa kemajuan keranan kononnya tidak ada mana-mana pihak yang mahus ecara sukarela tampil ke hadapan memberikan maklumat kepada mereka.

Saya yakin samapi bila-bila pun panel ini tidak akan mampu bergerak kerana mereka memang bagaikan seekor harimau tanpa taring dan kuku.

Mengapa pihak kerajaan masih enggan menubuhkan sebuah Suruhanjaya Diraja, sebagaimana dalam kes mata lebam Anwar Ibrahim dahulu? Malah Anwar Ibrahim dan beberapa pimpinan PKR telah mengesahkan bahawa saksi yang merakamkan video itu bersedia tampil ke hadapan sekiranya suatu Suruhanjaya Diraja dibentuk untuk menyiasatnya, jadi apakah yang menghalang kerajaan dari berbuat demikian?

Kalau sebuah Suruhanjaya Diraja yang telus dan dianggotai oleh ahli-ahli yang berwibawa dibentuk, siperakam akan sudi tampil ke hadapan. Suruhanjaya itu nanti boleh panggil VK Lingam, panggil Anwar, panggil Ahmad Fairuz, panggil Wee Choo Keong, panggil Tengku Adnan. Kalau setelah disiasat berpuas hati yang video itu palsu, maka Anwar Ibrahim dan perakamnya bolehlah didakwa dan dihumbankan ke penjara kerana menaburkan fitnah.

Tetapi jika ianya didapat benar, sahih dan memang berlaku, bagaimana?

Agaknya itulah sebabnya maka cadangan untuk membentuk Suruhanjaya Diraja itu ditolak mentah-mentah oleh kerajaan.

No comments: