Friday, October 26, 2007

Umno takut dengan bayang-bayang sendiri

Tahun lepas Perhimpunan Agung Umno telah disiarkan secara langsung atas ikhsan Astro. Jika sebelum ini cuma ucapan dasar dan ucapan penggulungan Presiden sahaja yang disiarkan secara langsung oleh radio dan tv, tahun lepas mereka telah maju setapak lagi.

Cuma masalahnya apabila ianya disiarkan sedemikian maka akan tersingkap dan terselaklah apa sahaja yang dibincang dan dibahasakan dalam persidangan parti Melayu yang terbesar dalam negara itu. Ianya bukan rahsia lagi bahawa dalam perhimpunan Umnolah masing-masing perwakilan yang dipilih untuk bercakap akan mengambil kesempatan untuk menonjolkan diri dengan harapan ia akan dikenali oleh pucuk pimpinan tertinggi parti. Ucapan yang lembik dan lemah tidak ada nilai dan daya tarikkan, apa yang perlu adalah ucapan yang berapi, kalau perlu diselit dengan jenaka dan penuh dengan unsur-unsur perkauman Melayu. Samada ianya ada kualiti atau hujahnya bernas tidak penting.

Maka seluruh rakyat Malaysia telah melihat gelagat perwakilan Umno dalam perhimpunan tahun lepas. Isitlah-istilah perkauman dan yang tidak sedap didengar termasuk yang berbau lucah tersembut keluar dari mulut juak-juak yang masing-masing mahu dikenali kalau tidak pun dapat jadi calon pilihanraya, sekurang-kurangnya jadi orang kuat, dapat kontrak, bantuan dan sebagainya. Ianya bukan sesuautu yang baru, cuma menjadi baru bagi mereka yang sebelum ini tidak berkesempatan melihat di bawah kain Umno. Itulah Umno!

Saya teringat Allahyarham Azman Attar, bekas Ketua Penerangan Umno Wilayah yang merupakan seorang yang regular diberi peluang bercakap dalam perhimpunan Umno. Ketika itu isu yang hangat adalah kontroversi perkahwinan kedua Mat Taib (yang ketika itu Ketua Perhubungan Umno Selangor) dengan Tengku Puteri Zahariah atau Ku Yah. Azman memang pakar dalam berlawak serta berjenaka secara sinis dan kadangkala lucah. Kata beliau Mat Taib terpaksa berkahwin dengan isteri kedua kerana:

Isteri pertama macam harimau manakala isteri kedua pula hari-hari mau

Maka berdekah-dekahlah gelak ketawa menggamatkan seluruh Dewan Merdeka di PWTC.
(Pernah Azman juga memulakan ucapannya dan apabila menyebut nama Datuk Seri Anwar Ibrahim yang ketika itu tak silap sudah Timbalan Presiden Umno, menyebut berulangkali datuk, datuk, datuk. Kata beliau sebab Anwar banyak sangat gelaran Datuk!)

Tiba-tiba dalam akhbar hari ini Setiausaha Agung Umno, Radzi Sheikh Ahmad (yang semasa duduk dalam Semangat 46 dahulu menggelar Umno Baru ini bukannya Umno Baru tetapi Umno Baru-ah (atau Umno baruah)) mengisytiharkan yang perhimpunan agung parti tersebut tidak akan disiarkan secara langsung. Alasannya:

Mungkin disebabkan kekecohan yang berlaku pada tahun lepas yang mengundang kecamandaripada pemimpin-pemimpin komponan BN menyebabkan keputusan ini dibuat.

Menurut Utusan ucapan para perwakilan yang disiarkan secara langsung tahun lalu ada yang dikira emosional. Ucapan tiga orang perwakilan tahun lalu dikira keterlaluan sehingga dibincang dalam Kabinet dan mereka yang berkenaan dipanggil oleh Jawantankuasa Pengurusan Umno.
Jadi tiadalah peluang tahun ini untuk kita melihat jaguh-jaguh Umno berucap bagaikan ektrimis kaum (sedangkan di luar tidak langsung demikian), kerana tiada lagi siaran langsung. Saya percaya mereka akan teruskan juga perangai buruk mereka itu kerana ia bagaikan sebahagian tradisi Umno, cuma kini ianya dilakukan secara tertutup kecuali disaksikan oleh media (yang sudah dicabul kebebasannya sekian lama itu).

Saya faham dengan keputusan yang dibuat itu kerana bukankah ketika ini menurut para penganalisa politik, sentimen para pengundi bukan Melayu khususnya berbangsa Cina sangat tidak memihak kepada BN lantaran perangai dan sikap pimpinan Umno. Perisitwa Hishamuddin dan anak-anak buahnya menghunuskan keris dalam perhimpuna Pemuda yang lalu sangat membimbangkan mereka. Demikianlah juga idea dan cadangan perkauman yang dilontarkan dalam perhimpunan tahun lepas.

Kalau dilepaskan lagi kali ini, dalam keadaan pilihanraya sudah hampir, pasti jika tidak pun Umno tergugat, rakan-rakannya dalam BN terutama MCA dan gerakan akan menjadi magsa kemarahan pengundi Cina! Lalu begitulah keputsannya, memang rasional dan masuk akal walaupun sebenarnya nampak penakut dan bacul.

No comments: