Thursday, November 29, 2007

Tol ada naik ada tidak
Ada yang penting ada tidak buat BN

Sebelum ini semasa berbual dengan kawan-kawan saya pernah membayangkan yang sekiranya kerajaan BN berhasrat memanggil pilihan raya awal, suku pertama 2008, tidak mustahil ia akan menagguhkan sahaja kenaikkan kadar tol di lebuhraya-lebuhraya utama negara yang dijangka akan naik bermula 2008 ini.

Semalam Menteri Kerjaraya Samy Vellu mengumumkan, bukannya penangguhan tetapi kenaikkan cuma untuk 6 lebuh raya sahaja manakala 4 yang utama tidak naik (sekurang-kurangnya untuk 2008). Kerana hanya 7 yang naik dan 4 tidak naik maka kerajaan terpkasa membayar pampasan RM242 juta kepada 4 pemegang konsesi yang tidak naik itu.
Apabila ditanya Samy adakah ini taktik BN bagi menghadapi pilihan raya umum ke 12, Samy menafikan dan berseloruh berkata, jika mahu menang pilihan raya kita beri semua FREE sahaja!
Terbukti memang ini adalah pengumuman pilihan raya. Empat yang tidak naik itu iaitu Prolintas (Ampang-Hulu Klang), PLUS (Lebuhraya Utara-Selatan), SPRINT (Kerinci – Damansara) dan Jambatan Pulau Pinang, dikatakan mempunyai jumlah trafik yang besar. Jumlah trafik yang besar bersamaan dengan jumlah pengundi besar.
Prolintas contohnya berada dalam lingkungan kawasan Parlimen Umno belaka iaitu Parlimen Gombak, Ampang, Titiwangsa dan Setiawangsa. Ahli-ahli Parlimen dan ADUN-ADUN Umno di kawasan itu akan ditimpa malapetaka kiranya tol di Prolintas dinaikkan.
Apa pun terima kasihlah kepada Samy kerana begitu bertimbang rasa, kita harapkan nanti harga runcit minyak petrol juga begitu serta harga barangan dan perkhidmatan yang lain, semuanya digantung sahaja, kerana beban yang sedia ada sudah terlalu berat, jika ditambah lagi BN akan terima padahnya.
Bolehkah begitu?
Bagi 7 yang naik, ianya isyarat bahawa BN tidak perlukan undi tuan-tuan.
Di Johor umpamanya, kedua-dua jambatan menghubungi negeri tersebut dengan Singapura akan mengalami kenaikkan, iaitu Lebuhraya Laluan Kedua (23.1 sehinggga 33.333%) dan di Tambak Johor (10%). Maka kepada semua rakyat Malaysia yang berkerja di Singapura, dimana sahaja anda mengundi, tolaklah BN kerana undi anda tidak penting. Begitu juga dengan para peniaga dan pedagang yang berurusan dengan Singapura dan menggunakan kedua-dua jambatan berkenaan.
Begitu juga pengundi di Utara khususnya di sekita Kulim dan Seberang Perai ( naik 23.1%) serta di Bukit Kayu Hitam (naik 10%). Ternyata BN begitu berhati-hati dengan undi masyarakat Cina kerana itu Jambatan Pulau Pinang, yang menghubungkan tanah besar semananjung dengan negeri pulau itu (yang majoriti pengundi Cina) tidak diganggu. Bukankah pengundi Melayu ini taat dan setia pada BN, naik tol pun tetap undi dan sayangkan BN, bukankah begitu?
Begitulah juga tidak berharga undi kawan-kawan yang tinggal di sekita Kapar, Kuala Selangor dan sebahagian Shah Alam dan Kelang yang menggunakan Lebuhraya Pintas Selat Kelang Utara Baru (naik 26 ke 50%). Berterima kasih sahajalah kepada BN kerana membantu hidup anda dengan menaikkan kadar tol hanya di kawasan anda sedangkan kawasan lain dikecualikan!
Kepada yang mahu berterima kasih kepada BN maka berterima kasihlah. Manakala kepada yang terjejas dan tidak dikecualikan, anda sebagaimana kata Samy Vellu terhadap Lebuhraya Seremban-Port Dickson (naik 7.69 ke 14.29%), turun 10sen pun tak apa naik RM10 pun tak apa, sebab tidak penting.

Syabas BN, terbukti tradisi membela rakyat (mana yang penting)!



No comments: