Thursday, November 29, 2007

Apa jadi dengan Suruhanjaya Diraja?

Khamis 15 November lepas, akhbar tempatan menyiarakan kenyataan Nazri Aziz, Menteri di JPM bahawa:

We will be able to give u a decision next week

Bermakna pembentukkan Suruhanjaya Diraja yang akan bertugas menyiasat kandungan video kontroversi peguam VK Lingam, akan diumumkan minggu hadapan. Hari ini 29 November, telah lebih dua minggu berlalu dan semalam kabinet mengadakan mesyuarat mingguannya. Lalu apa jadi dengan Suruhanjaya ini?

Kata Nazri:

Ini kali pertama PM mempengerusikan mesyuarat kabinet sejak kita buat keputusan membentuk Suruhanjaya Diraja. Jadi kita sekali lagi berbincang secara umum dan PM mengambil semua pandangan dan pembentukannya (Suruhanjaya Diraja) akan diumum PM selepas ini

Selepas ini?

Saya tidak pasti, tetapi kelihatan seolah ada usaha untuk melengah-lengahkan pembentukkan suruhanjaya ini yang kini ditunggu-tunggu oleh rakyat. Ianya kritikal kerana sistem kehakiman kita tercabar dengan kandungan video itu yang memaparkan seolah ada manipulasi dalam perlantikkan hakim-hakim kanan dalam negara, serta elemen rasuah dan salah guna kuasa peringkat tertinggi.

Kini pendedahan dan pengakuan dari adik VK Lingam lebih menghangatkan isu ini. Mengapa kabinet masih terkial-kila jika keputusan telah dibuat untuk membentuk suruhanjaya ini?
Bekas PM Britain, Gladstone pernah menyebut bahawa:

Justice delayed is justice denied
Keadilan yang dilengah-lengahkan (seakan) menafikan keadilan itu

Mungkinkah kini Dollah tiba-tiba tersedar akan implikasi terhadap kerajaan beliau sekiranya suruhanjaya ini dibentuk, lalu terpaksa melengah-lengahkan pembentukannya? Ini bukan kali pertama sebuah suruhanjaya seperti ini dibentuk. Terakhir tidak silap saya dalam kes “mata lebam” Datuk Seri Anwar Ibrahim, dan sebelumnya banyak lagi suruhanjaya yang lain. Sudah pastilah memutuskan bidang kuasanya tidaklah seberat mana memandangkan ianya bukan pembetnukkan kali pertama.

Adakah Dollah menghadapi masalah melantik Pengerusi dan ahli-ahli suruhanjaya itu? Di luar sana banyak nama yang boleh dipertimbangkan, kalau terlebih berani lantik sahaja Tun Saleh Abbas, atau Datuk Shaikh Daud atau Datuk Syed Ahmad Idid. Jika tidak dan mahu selamat maka pilih sahaja dikalangan pensyarah atau pengamal undang-undang seperti Dr Abd Aziz Bari, Prof Shad Faruqi, Param Cumaraswamy, Raja Aziz Addruce, Sulaiman Abdullah. Atau bimbang sangat dengan aktivisma nama-nama itu maka pilihlah yang lebih selamat dikalangan yang pro kerajaan seperti Tengku Razaleigh Hamzah, Zaid Ibrahim atau Shahril Samad.

Atau kesudahnnya jika Dollah mahu keputusan suruhanjaya itu nanti berpihak sahaja kepadanya maka lantiklah sahaja Eusoffe Chin, Sheikh Ahmad Fairuz, Rahim Nor dan Rashid SPR, selesai kerja!

No comments: