Friday, November 23, 2007

Rakyat jimat cermat ADUN biarkan boros

Sedang kita merungut dan merintih darihal kenaikkan kos hidup ini, dan dihantui pula dengan prospek kenaikkan yang bakal runtuh lagi di atas kepala kita masing-masing saya kagum membaca tajuk berita dalam NST hari ini:

Pahang Sultan gets CCC1 plate for RM76,600
Sultan Pahang dapat plet CCC1 dengan harga RM76,600

Menurut laporan akhbar tersebut semua sekali Tuanku berbelanja RM113,000 untuk plet CCC1 dan CCC2. Saya tidaklah mahu kisah sangat akan besarnya perbelanjaan Tuanku itu terhadap plet nombor kenderaan itu, pastinya Tuanku mampu (yang Tuanku tidak berkenan adalah demonstrasi jalanan). Tetapi yang lebih hebatnya adalah apabila laporan yang sama menyebut dua orang EXCO Pahang dari Umno, Dr Ahmad Shukri dan Shahiruddin Meon, masing-masing membayar RM62,400 untuk plet CCC3 dan CCC4. Manakala ADUN Teruntum dari MCA membayar RM32,000 untuk CCC5.

Kalau Sultan Pahang mahu bermegah dengan nombor plet satu angka, memang padanlah kerana Tuanku adalah Sultan di Pahang, tetapi apabila orang politik boleh berbelanja wang sejumlah itu untuk memiliki nombor plet satu angka, tidakkah itu pembaziran sedangkan wang RM62,400 bagi rakyat miskin boleh membeli 2.5 unit rumah kos rendah yang boleh menapung lebih dari 10 orang penghuni!

Kalau untuk plet kereta ADUN Umno dan MCA boleh berbelanja puluhan ribu ringgit, bayangkan yang lain-lain. Bayangkan berapakah mereka berbelanja untuk anak-isteri masing-masing, rumah, kereta, percutian? Tepat sangatlah dengan slogan BN semasa pilihanraya iaitu Tradisi Membela Rakyat!

No comments: