Tuesday, November 27, 2007

ADUN Umno berhujah guna kaki bukan otak

Sebelum ini di Selangor ADUN Umno Zakaria Md Deros pernah bertindak menampar ADUN DAP Teng Chang Khim, tetapi insiden itu berlaku di luar dewan. Pertikaman lidah dan saling berbalas maki hamun, juga biasa berlaku samada di Parlimen atau Dewan-dewan Undangan Negeri di Malaysia. Tetapi tindakan fizikal seperti menyepak atau menendang seorang wakil yang lain tidak pernah berlaku sejak negara ini Merdeka 50 tahun.

Rekod ini akhirnya dipecahkan oleh ADUN Umno dari Paloh, Nozula Mat Diah. Semalam semasa sesi soal jawab, ketika anggota EXCO Perdagangan, Perindustrian dan Sumber Manusia, Zulkifli Mamat sedang menjawab soalan yang diajukan kepadanya, berlaku pertengkaran antara Nozula dan ADUN Kelaboran Zaki Ibrahim yang juga Ketua Pemuda PAS Kelantan.

Zaki kononnya telah melontarkan gelaran “Jakun” kepada Nozula. Lontaran itu rupanya membangkitkan kemarahan ADUN Umno itu yang sebelumnya telah digantung selama sehari oleh Dewan kerana ingkar peraturan Speaker. Lalu atas kemarahan itu Nozula meluru ke arah Zaki. Dalam hal ini dua akhbar yang saya baca iaitu THE STAR dan Utusan Malaysia menyebut bahawa hampir berlaku pergelutan.

Kata THE STAR:

The sixth day of the state assembly sitting here almost ended in a brawl when Nozula challanged Zaki to a fistfight

Hari keenam sidang dewan di sini hampir berakhir dengan pergaduhan apabila Nozula mencabar Zaki bertumbuk

Manakala UTUSAN melaporkan:

Nozula bingkas menerpa ke arah Mohd Zaki yang hanya selang beberapa kerusi darinya tetapi dihalang dan ditenangkan kedua-duanya oleh anggota dewan yang lain.

Bermakna Nozula sekadar meluru ke arah Zaki tetapi tidak ada apa-apa yang berlaku kerana mereka berjaya dihalang oleh ahli-ahli yang lain. Semasa kejadian itu berlaku saya menerima SMS dari rakan saya blogger Kickdefella yang berada dalam DUN membuat liputan. Aksi tersebut disiar secara langsung dan kini boleh diperolehi melalui youtube, yang jelasnya Nozula telah melepaskan beberapa sepakkan ke arah Zaki. Satu tindakan yang sangat kebinatangan dan tidak mencerminkan seorang ahli dewan yang sepatutnya berakhlak tinggi dan sopan.

Adakah ini budaya kita?

Nozula telah diambil tindakan digantung keahliannya dari dewan selama enam bulan. Kerajaan PAS perlu bertindak menyibarkan aksi biadap dan kurang ajar ADUN Umno itu, kalau beginilah jenis pemimpin mereka, bayangkan apa yang akan berlaku jika rakyat Kelantan cuba-cuba untuk memberikan mereka kuasa memimpin kerajaan negeri. Aksi Nozula ini seharusnya dicatatkan dalam Malaysia Book of Records, sebagai wakil rakyat yang pertama berhujah menggunakan kaki dan tidak mulut dan kewarasan akal. Mungkin ini adalah petanda awal hilangnya penghormatan rakyat Kelantan terhadap Umno di negeri itu dan ianya nanti pasti memudahkan tindakan untuk menguburkan sahaka Umno di negeri Serambi Mekah itu.

No comments: