Monday, November 26, 2007

Berkuburlah Nalla dengan MUIP

Disaat sebahagian masyarakat India dari HINDRAF dihujani semburan air kimia dan ledakkan demi ledakkan gas pemedih mata, pada hari yang sama bekas pemimin PKR Nalla Karuppan melancarkan secara rasmi parti baru beliau yang didaftarkan pada September lepas iaitu Malaysian Indian United Party (MUIP). Sebelum itu Naib Presiden PKR Sivarasa Rasiah telah mengemukakan yang beberapa pimpinan India dari PKR yang keluar parti itu untuk menyokong Nalla telah kembali kepangkuan PKR.







Kata Nalla partinya disokong oleh lebih 25,000 ahli seluruh negara, satu angka yang luar biasa bagi seorang pemimpin yang ketokohannya tidak setaraf dan setanding langsung tokoh-tokoh India lain seperti Pandithan, Subramaniam, Uthayakumar atau mungkin juga Sivarasa sendiri.
Nalla mengumumkan keluar PKR sejurus selepasa pilihan raya kecil Ijok. Menurut sumber beliau kecewa kerana tidak diletakkan sebagai calon dan terus memutuskan hubungannya dengan Dato Seri Anwar Ibrahim yang sebelum ini semasa berkempen di Ijok beliau pernah mendakwa: I will die for Anwar Ibrahim!

Kemarahan Nalla itu telah mendorong beliau untuk mendaftar parti baru, yang hairannya dapat segera diluluskan oleh pihak Pendaftar Pertubuhan sedangkan beberapa permohonan parti baru yang lain masih lagi tertangguh sehingga kini.

Mampukah MUIP bersaing untuk undi masyarakat India yang kecil sedangkan masyarakat itu kini telah mempunyai beberapa parti antaranya MIC, IPF dan PPP (yang walaupun bukan parti India tetapi pemimpin dan kebanyakkan ahlinya dari keturunan India). Masyarakat India juga ramai menyokong Gerakan, DAP dan PKR.

Rupa-rupanya malam tadi tersingkaplah rahsia Nalla. Kata beliau partinya menyokong manifesto dan polisi BN dan sedia bekerjasama dengan parti itu. Kalau begitulah halnya lebih baik Nalla kembali ke MIC atau menyertai PPP atau Gerakan atau juga IPF. Kenapa mahu buang masa dan harapan ahli-ahli yang kononnya seramai 25,000 orang itu.

Bagi saya jika beginilah MUIP, maka parti itu dan Nalla sendiri akan berkubur tidak berapa lama lagi.

No comments: