Wednesday, November 28, 2007

BPR jangan amalkan SELECTIVE PROSECUTION

Muka depan akhbar BERITA HARIAN hari ini membawa tajuk:

BPR serbu 10 syarikat balak Kelantan

BPR dilaporkan menyerbu sekurang-kurangnya 10 syarikat dan pejabat kerajaan negeri Kelantan termasuk Jabatan Perhutanan bagi membantu siasatan berhubung dakwaan kes pembalakan haram di Hulu Kelantan terutama yang melibatkan kawasan tanah tinggi di Lojing.
Saya mengucapkan syabas kepada BPR kerana bertindak menyiasat dakwaan, yang saya percaya dibuat melalui laporan pihak ketiga. Siasatlah berdasarkan fakta dan undang-undang, jika benar terdapat kesalahan rasuah disitu maka seretlah mereka yang berkenaan ke mahkamah untuk didakwa.

Cuma kita harapkan BPR sebagai sebuah badan bebas janganlah mengamalkan SELECTIVE PROSECUTION atau pendakwaan berpilih. Hanya kerana ditakan oleh setengah-setengah pihak yang berkepentingan maka siasatan segera dibuat, sedangkan banyak lagi laporan yang dibuat terhadap mereka yang ada kepentingan, dibiarkan begitu sahaja. Saya menyatakan demikian kerana pada tiga perenggan terakhir laporan dalam akhbar berkenaan disebut:

Minggu lalu Pergerakan Pemuda Umno mendesak BPR mengambil tindakan segera terhadap hasil siasatan yang dijalankan berkaitan pelbagai dakwaan rasuah membabitkan beberapa agensi di negeri itu.

Naib Ketuanya Khairy Jamaluddin berkata tindakan itu perlu kerana selama ini orang ramai tertanya-tanya perkembangan serta kesudahan siasatan dijalankan badan itu.

Adakah BPR bertindak kerana ada bukti kukuh atau kerana Khairy?

Kalau demikian kita juga mahu bertanya apakah kesudahannya beberapa laporan yang dibuat termasuklah oleh GERAK ynag diketuai Sdr Ezam M Nor terhadap beberapa tokoh dalam kerajaan termasuk seorang Menteri yang sudah berbulan-bulan lamanya! Bagaimana dengan siasatan terhadap seorang EXCO kerajaan negeri Terengganu, yang adiknya dikatakan bakal menjadi MB Terengganu itu? Adakah kerana dia rapat dengan Patrick Badawi, suku-sakat Khairy maka dia kebal dari dakwaan?!

Bagaimana dengan kelemahan dan penyelewengan yang dimuatkan dalam Laporan Ketua Audit Negara 2006 baru-baru ini? Bagaimana kes PPRT yang melibatkan Ketua Perhubungan umno Kelantan?

Jika benar BPR bertindak atas tekanan politik, maka kita akan lihat seluruh pimpinan PAS Kelantan nanti disiasat atas bermacam-macam tuduhan, maklumlah pilihan raya semakin dekat, bagi menggambarkan inilah kerajaan yang kotor dan rasuah, sedangkan yang benar-benar kotor, menjijikkan dan busuk, berjalan bebas.

Silakan siasat mereka jika benar ada asas dan bukti kukuh, tetapi jangan sekali-kali mengamalkan SELECTIVE PROSECUTION.

Jika ini adalah taktik terbaru Umno dan BN, rakyat saya yakin tidak dapat menerimanya dan akhirnya padah akan bergoleh ke riba Umno dan BN sendiri!

No comments: