Friday, May 23, 2008

Respon segera dari YB Salahudin

Kira-kira jam 6.50 petang tadi saya menerima panggilan dari YB Salahudin, ternyata walaupun berada di Kubang Kerian, beliau telah di “alert” kan oleh tulisan dalam Blog ini.

Ternyata pihak NST yang memanggil beliau tidak menujukan terus kepada isu PKPIM tetapi sebaliknya menurut Salahudin bertanya pandangan beliau berkenaan baju kurung. Baju kurung memanglah pakaian kebangsaan kita, dan jangankan murid sekolah pemimpin Muslimat dan isteri-isteri pimpinan dan ahli PAS juga berbaju kurung. Lantaran itu beliau memberikan pandangan bahawa beliau tidak nampak masalah dengan berbaju kurung termasuk untuk ke sekolah.

Isunya adalah berkenaan trend menggunakan kain tipis untuk baju kurung sekolah dan cadangan PKPIM samada ianya ditukar atau diwajibkan murid-murdi ini mengenakan singlet dalam atau bertudung labuh. Sebagimana posting terdahulu saya dalam isu ini:

Menurut Munirah lagi baju berwarna putih (baju kurung sekolah) yang digunakan di sekolah-sekolah sangat jarang dan menyebabkan ada daya tarikan disitu. Lalu beliau mencadangkan jika tidak ditukar sekalipun, pelajar-pelajar berkenaan diwajibkan memakai singlet dalam atau tudung labuh yang tampak lebih kemas, selesa dan selamat.

Salahudin tidak sedikit pun kedengaran keberatan tentang teguran saya diblog ini malah beliau mengalu-alukan. Kata beliau memang beliau belum maklum tentang isu PKPIM itu dan wartawan yang bertanya pun tidak maklumkan kepada beliau. Menurut beliau pendirian beliau sendiri sangat jelas berhubung isu menutup aurat dan ancaman jenayah seksual.

Saya berterima kasih kepada beliau kerana sangat prihatin akan teguran saya dan bersikap terbuka dan berlapang dada, ini satu kualiti yang sangat kurang dikalangan pimpinan kita pada hari ini. Biasanya yang ada, susah mahu menerima pandangan orang lain, cepat melenting dan lain-lain. Saya yakin jika Salahudin konsisten dengan sikap sebegini, beliau memiliki masadepan yang cerah dalam memimpin jemaah.

Di sini saya ingin menyarankan agar pihak Dewan Pemuda PAS segera mengaturkan perjumpaan dengan pimpinan PKPIM dan meminta mereka memberikan taklimat tentang isu ini. Dalam suasana Parlimen masih bersidang, mungkin Salahudin atau Dr Lo’lo atau Ustazah Zailah boleh memanjangkan perkara ini ke Dewan Rakyat.

Isunya di sini bukan mahu menyalahkan sesiapa, tetapi kata pepatah Inggeris “precaution is better than cure”, kita memperkenalkan sesuatu atau mengambil langkah demi mengelakkan mudarat yang besar. Jangan pendamkan masalah ini, ayuh kita panjangkan demi kebaikan semua.

10 comments:

Anonymous said...

Kalau camni, wo respek ni, YB Salahudin!

Canser vs B17 said...

Walaupun Baju Kurung pakaian rasmi sekolah bgi pelajar perempuan, tetapi bagi saya demi keselamatan pelajar-pelajar perempuan lebih elok berseluar seperti pelajar lelaki.

Dari segi keselamatan, untuk yang berniat jahat agak sukar dan melambatkan masa atau waktu, dari segi pergerakan ianya lebih bebas. Dan banyak lagi kesan positif dengan pemakaian seluar.

Jika di bandingkan dengan senario semasa, kebanyakkan gadis atau perempuan sekarang lebih berminat memakai seluar daripada berbaju kurung atau memakai kain.

Dari jenis kain yang digunakan sekarang ini jika dilihat agak nipis dan telus pandangan, saranan untuk memakai pakaian dalam seperti singlet amat bagus sekali.

Oleh kerana faktor cuaca di malaysia mungkin tidak sesuai bagi pelajar2 ini. Cadangan saya supaya uniform warna putih ini ditukarkan kepada warna yang lebih gelap.

Maka padanan seluar dengan T-Shirt atau kemeja yang berwarna gelap dapat membezakan antara pelajar perempuan dengan pelajar lelaki.

Wallahuallam.

Anonymous said...

Salam sdr Roslan SMS

Terima kasih atas perkongsian keperihatinan dalam isu pakaian ini. Saya hargai dengan rasa besar hati.

Kerja amar makruf nahi munkar sangat mencabar ketika ini.

Semoga ukhwah terjalin. Jika ada apa2 pertemuan boleh diatur Insyallah

Mohd Hilmi Ramli

ANAK BAPAK said...

hati-hati pada spin media...

Anonymous said...

teguran dari saudara roslan sms ke atas YB salahuddin sememangnya tepat pada waktunya.

untuk YB salahuddin...rasanya ini bukan kali pertama dia buat silap dlm memberi reaksi or pandangan kpd media....sebelum nie pun terdpt satu isu yg mana YB salahuddin turut sama beri reaksi yg pelik dlm satu ceramah di pulau pinang awal tahun 2000an....barangkali sbb YB salahuddin menerima bulat2 berita dlm paper....ini sudah pasti merugikan pihak PAS dlm menarik minat orang bukan Islam terhadap PAS.

barangkali PAS perlu mendidik orang macam salahuddin nie supaya menjadi pemimpin yg lebih bertanggungjawab dan berpandangan jauh...tidak hanya menerima berita bulat2 dari satu pihak sahaja....PAS perlu menganjorkan supaya YB-YB PAS merajinkan diri membuat research, menemuramah & berjumpa dgn penduduk or mangsa or perseorangan bagi mendpt berita yg lebih tepat, should always make one step ahead, should look beyond the border, mencari idea yg bernas dan tidak bergantung or bergayut semata2 pd berita or information dlm paper arus perdana.

wallahua'lam

Anonymous said...

Buat kajian sikit...masuk pi ke sekolah-sekolah. Tengok sendiri dan jangan kita nampak anak pinak kita yang dah "OK" je.
Cuba tengok-tengok sama anak bangsa kita yang kurang "OK". Banyak sangat faktor....keluarga jahil agama, anak ramai, barang mahal, last-last beli je kain murah dan nipis. Kena pulak ada 2 pasang. Pakai basuh lama lama lagi cepat luntur..lagi seksi. Survey..apa kata cikgu. Sure dia orang banyak cerita punya...

Pemimpin rakyat kena prihatin sikit.

Ehsan Zakaria said...

Salam....

Bro Roslan, tahniah kerana mengetengahkan isu ini. Sesungguhnya realiti yg wujud skrg, memang agak serius apatah lagi dgn kemajuan teknologi digital, sudah banyak kali saya 'terserempak' dgn video2 'aksi bebas' melibatkan pelajar2 sekolah perempuan. Majoriti berpakaian seragam sekolah. Jadi, adalah kewajarannya saranan drp Sdri Munirah tersebut.

Kpd YB Salahudin & the rest of Pas MP's, sila perjuangkan isu ini, bahas & buatlah sesuatu keputusan yg berpihak kpd Islam!

regards,
ehsan
bumipermata.blogspot.com

Anonymous said...

Salam,
Teguran Sdr Roslan kpd YB Salahuddin tu amat baik dan YB juga menerima dengan lapang dada dan menjelaskan situasi sebenar.Ternyata jawapan YB adalah berdasar soalan yg di tanya secara umum.Tetapi... kdg2 org kita ni cepat sgt melatah dn mengutuk... Bayangkan jika kita berada di masa dan tpt yang sama dgn YB Salahudin dan di ajukan soalan demikian, kita juga mgkn akan memberi respon yg sama....

Anonymous said...

Salam saudara Roslan SMS,

Kepekaan saudara terhadap isu ini amat dihargai dan terima kasih diucapkan.

Sebenarnya masalah-masalah keruntuhan akhlak ini bermula apabila kecuaian kita dalam menangani isu-isu remeh seperti ini.

Munirah Bahari

Anonymous said...

assalamualaikum
bab uniform ni mmg diakui seksi apatah lg kalu kain tu dr jenis murah. kita x leh nk salahkn bdk2 ni sb mak ayah mrk yg beli. lgpun kalu anak ramai tpaksa beli yg murah.
sy setuju kalu uniform pompuan ni ditukar kpd jenis gelap n berseluar. sbg guru setiap hari sy melihat murid2 n pelajar2 begini. kalu duduk tu masyaallah nk ditegur selalu. sy sebg guru perempuan malu tgk cara anak2 ni. puas dah diberitahu tp biasalah anak2 mmg mudah lupa.
sy sgt berharap agar KPM akan ubah uniform ni. apakah sukar utk buat pembaharuan demi maruah agama n bangsa? kalu ramai anak haram lahir kat Malaysia ni maka tak heran kalau akhirnya negara ni pun akan mendapat bala dari ALLAH. ke nak tunggu smpi ada anak2 org politik sendiri yg jd mangsa rogol / liwat baru nk ubah undang2. maaf kalu bahasa sy pedas didengar tp ianya benar. jgn smpi dah terhantuk baru nak tengadah. jgn anggap semua ni remeh. ini masa depan anak cucu kita. mungkin bg yg dah biasa pd sex bebas nmpk isu ni x ada apa2. apa akan jd pd kita yg belum lg terpalit bala? nk tunggu ia dtg ke?