Saturday, March 25, 2006

Tahniah Ketua Polis Negara

Arahan Tan Sri Bakri Omar selaku Ketua Polis Negara agar anggota Polis wanita yang menyertai perbarisan ataupun kawad mengenakan tudung sebagai sebahagian dari pakaian seragam mereka telah diselar oleh kalangan tertentu di Dewan Rakyat baru-baru ini.

Ketua Pembangkang dan konco-konconya di Dewan Rakyat menganggap arahan tersebut sebagai suatu paksaan khasnya terhadap anggota wanita yang bukan beragama Islam. Malah dalam akhbar hari ini Timbalan Menteri Keselamatan Dalam NegeriFu Ah Kiow dari MCA diberitakan akan memohon berjumpa dengan Menteri beliau yang juga PM untuk mendapatkan penjelasan darihal arahan yang dikeluarkan oleh Tan Sri KPN itu.

Tidak pernah sebelum ini kita dengar arahan KPN dipertikaikan demikian rupa. Namun dalam hal ini seolah arahan itu merupakan lessen terbuka bagi pihak-pihak tertentu untuk menyerang dan membelasah beliau.

Soalnya apakah pakaian sedemikian akan memaksa seseorang anggota bukan Islam menajdi seorang Islam? Dalam hal ini masyarakat bukan Islam khasnya Ketua Pembangkang dan konco-koconya terpaksa berfikiran lebih terbuka sebagaimana mereka sering mendesak orang lain turut berfikiran terbuka kononnya seperti mereka.

Akhirnya sebentar tadi bertempat di PULAPOL sempena Sambutan Hari Polis ke 199 PM Dollah Badawi terpaksa mengeluarkan kenyataan yang berbunyi:

Tidak perlu ada perbalahan dalam isu tudung anggota polis wanita, kerana peraturan yang ada sudah jelas.Peraturan sudah jelas bahawa pemakaian tudung oleh anggota wanita ketika menjalankan tugas harian adalah pilihan, bagaimanapun ia diwajibkan ketika berkawad.

Beliau berkata bertudung adalah termasuk dalam pakaian seragam polis wanita dan semua anggota wanita mesti patuh dengan peraturan yang ditetapkan

Mudah-mudahan dengan kenyataan PM itu akan redalah isu ini, atau adakah nanti menteri-menteri bukan Islam mahu mengirim memorandum bantahan pula kepada PM, atau bagaimana?

Bagi saya apa pun niat Tan Sri Bakri, tindakan beliau sewajarnya mendapat pujian. Sekurang-kurangnya anggota wanita Islam yang dulunya tak bertudung sekarang terpaksa mematuhi arahan KPN yang selaras dengan perintah Allah swt itu.

Manakala bagi yang bukan Islam anggaplah ianya semata-mata sebagai pakaian rasmi, dan tidak lebih dari itu, tak perlulah gundah-gulana sebagaimana Ketua Pembangkang dan konco-konconya termasuklah dari MCA, MIC dan Gerakan yang cavunis perkauman itu.

No comments: