Monday, March 06, 2006

Kenaikkan harga minyak:
Benarkah rakyat tiada pilihan?

Isu kenaikkan harga minyak dan gas masak masih hangat diperkatakan dan menjadi bahan perbualan rakyat kebanyakkan dimana-mana sahaja.

Kenaikkan kali ini merupakan kenaikkan yang terbesar dalam sejarah Malaysia dan ia berlaku dalam keadaan hidup rakyat tidaklah seselesa mana. Menurut Presiden MTUC Syed Shahir Syed Muhammad, purata kenaikkan gaji para pekerja Malaysia pun tidak mencecah 5 peratus setahun (dan ada yang tidak bergerak malah ada juga yang menerima VSS dan telah hilang pekerjaan), tiba-tiba mereka berhadapan dengan kenaikkan harga minyak dan gas masak dan pasti akan disusuli dengan barangan-barangan lain yang tinggi dan hanya akan membeban dan menekan hidup mereka.

Memanglah dalam keadaan ini pilihan yang terbaik adalah menyesuaikan cara hidup masing-masing iaitu sepadan dengan kenaikkan kos keperluan harian. Bermakna kita tertekan dan terpaksa untuk hidup dalam keadaan mengikat perut, kurangkan belanja, kurangkan gaya hidup yang biasa kita amalkan, mengapa? Kerana harga minyak naik!

Walaupun di mata dunia kita mendabik dada mengatakan kita kaya, kita mewah kita maju, rupanya kaya, mewah dan maju kita itu hias-hiasan dan solek-solekkan sahaja, hakikatnya kita bergerak kea rah lebih papa dalam keadaan Negara adalah net exporter minyak mentah.

Rakyat memang tiada pilihan melainkan menyesuaikan cara hidup. Walaubagaimanapun dalam hal ini rakyat juga berhak menyatakan bantahan terhadap cara kerajaan menguruskan hasil mahsul dan harta kekayaan Negara. Kemana perginya hasil mahsul kekayaan yang dijana oleh PETRONAS umpamanya. PM Dollah Badawi semalam memperakui:

PETRONAS contributed RM31bil in the form of taxes, dividends and royalties to the Government for the 2004/2005 financial year which was an increase of 47% of its contribution the previous year.

This amount, he added, made up 53% of Petronas gross profits of RM59bil.

PETRONAS menyumbang sebanyak RM31 billion dalam bentuk cukai, dividend an royalty kepada kerajaan bagi tahun kewanagn 2004/2005 iaitu kenaikkan sebanyak 47% berbanding tahun kewangan sebelumnya.

Ini merupakan 53% dari keuntungan kasar PETRONAS yang berjumlah RM59 billion.

Dan bila para pemberita bertanya mengapa tidak jumlah kewangan yang besar itu sahaja digunakan untuk mempertingkatkan kemudahan pengangkutan awam, maknanya tak perlulah meggunakan penjimatan RM4.4 billion dari kenaikkan harga minyak bagi tujuan itu, Dollah berkata:

The money was used for development for all sectors and not exclusively for transport.

Wang tersebut digunakan untuk pembangunan semua sector dan bukan bagi tujuan pengangkutan semata-mata.

Saya tak tahu berkenaan orang-lain tapi bagi saya semakin rumit dan berserabut nampaknya penerangan PM itu, dan kerana itu rakyat berhak untuk menuntut ketelusan agara warisan dan khazanah Negara tidak dihabiskan begitu sahaja lantaran pengurusan kerajaan yang semakin menimbulkan keraguan dan syak wasangka dikalangan rakyat.

Cuba kit baca penjelasan dan pendedahan bekas Mneteri Kewangan Tengku Tan Sri Razaleigh Hamzah, yang juga ahli Parlimen Umno Gua Musang dalam akhbar mingguan SIASAH berkenaan hal ini. Kata Ku Li:

Kerajaan seharusnya mencari kaedah lain kalau pun untuk menampung kos pembangunan Negara dan bukannya dengan membebankan rakyat yang sudah terbeban dengan pelbagai masalah dengan kenaikan itu.

Kata Ku Li yang pengalamannya tidak dapat dinafikan oleh mana-mana pihak itu:

Tidak salah kalau kerajaan susah sedikit asalkan rakyat senang.

Tapi kata Dollah:

Kita hanya meminta rakyat bersama-sama kita dalam melakukan pengorbanan dan memahami sebab-sebabnya.

Apa pun bagi saya rakyat telah mempelajari suatu yang sangat bermakna dari isu kenaikkan harga minyak ini. Iaitu apabila kerajaan BN berhadapan dengan krisis yang menekan seumpama ini, walaupun sebelumnya rakyat disogok dengan pembangunan mega yang tidak dilakukan oleh kerajaan-kerajaan lain dirantau ini, rakyat dibuai dengan retorik pembangunan dan kemajuan, tiba-tiba apabila tersepit, yang menjadi mangsa dan yang akan didera adalah rakyat itulah juga.

Sama-samalah kita tunggu lebih 5,000 tenaga dan jentera BN dan Umno yang menerima taklimat dari Dollah semalam untuk turun ke akar umbi bagi meyakinkan rakyat, jangan marah jangan protes, terimalah kenaikkan ini seadanya, in masa untuk kita sama-sama susah. Ayuh cemerlang, gemilang, terbilang bersama –sama kami.

No comments: