Wednesday, March 29, 2006

Isu jambatan baru: Kerajaan mahu tutup mulut rakyat

Sudahlah dalam isu kenaikkan harga minyak, bantahan rakyat mahu dipadamkan dengan mengambil tindakan keras terhadap mereka yang keluar berdemonstrasi, kini kerajaan mahu mengambil sikap yang sama terhadap satu lagi isu.

Cut down on the debate

Hentikan perbahasan (mengenainya)

Kata Menteri Luar Syed Hamid Albar, yang ditujukan kepada ahli-ahli Parlimen semasa sidang akhbarnya di luar dewan. Menurut beliau ahli-ahli Parlimen dan semua pihak sepatutnya tidak lagi membahaskan secara terbuka isu pembinaan jembatan baru yang bakal merentangi Selat Johor menggantikan Tambak Johor.


Inilah Jambatan Bengkok yang penuh kontroversi itu

Kata beliau para pimpinan dan pegawai kerajaan yang terlibat dalam perundingan dengan pihak Singapura itu tahu apa yang mereka lakukan. Kata beliau lagi:

The less we debate openly about the matter, the easier the topics can be finalized including the technical details.

Lagi kurang kita berdebat berkenaan perkara ini, lebih mudah kita menyelesaikan permasalahannya berserta hal-hal teknikalnya sekali.

Sesungguhnya pembinaan Jambatan Bengkok ataupun yang kerajaan panggil Scenic Bridge itu akan menelan belanja RM620 juta iatu bagi bahagian Malaysia.

Kita tidak faham mengapa rakyat tidak dibenarkan bersuara dan memberi pandangan. Kerajaan berhak mendengar ataupun menolak pandangan rakyat namun ia tidak sekali-kali berhak menutup mulut rakyat.

Kalau dalam hal-ehwal Islam pun kita buka seluas-luasnya kepada semua pihak untuk menyentuh dan mengulasnya takkanlah dalam bab Jambatan Bengkok yang mencetuskan pelbagai kontroversi itu suara rakyat mahu dikawal dan dibisukan.

Kini kita mendengar pihak Singapura menuntut pelbagai perkara dari pihak kerajaan termasuklah hak menerobos ruang udara kita serta bekalan pasir untuk kegunaan negara pulau itu.

Sudah pastilah rakyat prihatin dan tidak mahu maruah dan kepentingan negara dipergadaikan semata-mata kerana mahu menawan hati rakan kita d iseberang yang tidak pernah menguntungkan kita itu.

Malah dalam hal ini Tun Dr Mahathir baru-baru ini berkata:

Masa mula-mula menjadi Perdana Menteri pada 1981, saya pergi ke Singapura untuk berbaik dengan Perdana Menterinya Lee Kuan Yew tetapi mereka tidak ikhlas untuk berbaik dengan kita.

Sekarang mereka minta pasir dan ruang udara (kita) sebelum bersetuju membina jambatan baru menghubungkan kedua-dua negara bagi menggantikan Tambak Johor, tapi apa yang dia bagi pada kita? Tiada, kosong.

Bagi saya trend menutup mulut rakyat ini adalah satu trend yang tidak sihat dan membunuh hak bersuara dikalangan rakyat jelata. Takkanlah dah hampir 50 tahun Merdeka kita nak berundur sepuluh tapak ke belakang dari segi amalan hak asasi ini?

No comments: