Tuesday, May 09, 2006

Sikap Dollah membiulkan rakyat

Saya kira saya bukan seorang dari rakyat Malaysia yang turut bingung dan hairan dengan perkembangan episod melibatkan kes Datuk Datuk Shahrir Samad ini.

Kita membaca akhbar hari ini, Kelab Penyokong Kerajaan ataun BBC membuat keputusan mendesak Shahril agar terus kekal mengetuai mereka. Malah ada akhbar yang melaporkan Shahrir sendiri telah menyatakan kesediaannya untuk mengetuai kembali BBC.



Ahli-ahli Kelab tersebut turut membuat keputusan agar kerajaan mengizinkan mereka mengundi dan membuat keputusan di Parlimen menurut pertimbangan mereka sendiri kecuali dalam hal-hal dan urusan penting kerajaan.

Akan tetapi dalam majlis yang lain PM Dollah Badawi mengisytiharkan bahawa tindakan TPM Najib Tun Razak menerima perletakkan jawatan Shahrir itu adalah betul malah beliau mengatakan jika Shahrir sendiri tidak meletakkan jawatannya beliau akan disuruh berbuat demikian kerana aksi beliau bertentangan dengan prinsip BN.

Dollah turut menegaskan adalah menjadi prinsip bahawa ahli-ahli Parlimen BN TIDAK boileh menyokong sebarang usul ataupun cadangan yang dibawa atau diusahakan oleh pihak pembangkang.

Lebih memeningkan lagi apabila ahli Parlimen Jasin yang merupakan punca segala kejadian ini seolah diberi pembelaan secara tterbuka oleh Dollah. Cuba kita teliti kata-kata Dollah sebagaimana dilaporkan oleh UTUSAN hari ini:

Tetapi, pihak Kastam sendiri mesti tahu apakah tindakan yang telah diambil, walaupun Ahli Parlimen Jasin telah menyatakan niatnya adalah hanya untuk membantu sebuah syarikat bumiputera dan beliau pun tidak akan melakukan perkara seumpama itu lagi

Soal bantu syarikat Bumiputera bukan isunya. Soal menjalankan tugas wakil rakyat juga bukan isunya.

Isunya adalah ahli parlimen tersebut yang mengendalikan syarikat FORWARDING miliknya telah menggunakan kedudukannya agar pihak kastam (sebagimana pengakuan beliau sendiri) MENUTUP SEBELAH MATA dalam kes kesalahan yang melibatkan pelanggannya.

Tidakkah ini salah? Tidakkah ini lebih kurang serupa dengan salah satu pertuduhan rasuah yang melibatkan Dato Seri Anwar Ibrahim dahulu?

Dalam hal ini mengapa PM membela sibersalah?

Ini baru satu insiden dan contoh kecil, bayangkan hal-hal yang lebih besar yang memerlukan keputusan dari Dollah?!

No comments: