Sunday, May 21, 2006

Benarkah Dollah takut bertemu Ismail Haneyeh?

PM Dollah Badawi kini berada di pusat pelancongan Sharm el Sheikh, Semenanjung Sinai, Mesir kerana mengikuti World Economic Forum di sana.

Persidangan antarabangsa itu menemukan pimpinan-pimpinan dunia yang duduk bersama-sama berbincang masalah ekonomi dunia dan kesannya terhadap politik dan hubungan antarabangsa.



Yang pastinya kehadiran Dollah bukan sekadar mewakili Malaysia tetapi sepatutnya beliau turut mewakili OIC dan NAM.

Dari sana kita mendengar melalui TV tempatan bahawa Dollah bersungguh mahu memperjuangkan nasib rakyat Palestin. Kata beliau dunia perlu menghormati keputusan rakyat Palestin (maksudnya kerana memilih HAMAS dalam pilihanraya Palestin baru-baru ini), cuma yang sedihnya tidak ada media antarabangsa yang memberikan liputan pun. Mengapa, entahlah?

Melalui siaran TV tempatan kita melihat Dollah bertemu dengan Presiden Palestin Mahmoud Abbas. Dollah berjanji akan menyalurkan bantuan kepada Palestin (tak tahulah yang dimaksudkan Dollah itu OIC ataupun Malaysia sahaja).

Sementara itu kita turut menerima laporan antarabangsa bahawa Presiden Palestin ini sedang berkonfrantasi dengan rakyatnya sendiri. Abbas adalah dari parti Fatah yang ditewaskan oleh HAMAS dalam pilihnaraya lalu. Abbas kita dengar turut memberi layanan dingin pada HAMAS (kerajaan yang dipilih rakyat Palestin) malah terbaru sedang berunding terus dengan Israel sehingga menyarankan (sumber CNN) agar Tel Aviv berunding terus dengan beliau selaku Presiden dan tidak dengan kerajaan HAMAS!

Tiba-tiba Dollah memberikan janji kepada Abbas??!!!

Selaku Pengerusi OIC dan NAM, memandangkan Dollah sendiri telah menyatakan kekecewaannya terhadap sekatan yang dikenakan oleh Amerika, Israel dan sekutu-sekutu mereka terhadap Palestin ekoran kemenangan HAMAS itu, Dollah sepatutnya mengambil inisiatif bertemu dengan PM Palestin iaitu Ismail Haneyeh.

Mengapa Dollah tidak bertemu Ismail (memang Ismail tidak ada di Sharm el Sheikh tetapi pasti selaku Pengerusi OIC ARRANGEMENT boleh dilakukan bagi beliau bertemu PM Palestin itu)?

Bagi saya Dollah tidak bertemu Ismail kerana Dollah takutkan reaksi Bush dan sekutu-sekutunya. Abbas tak mengapa sebab Bush dan sekutunya selesa dengan Abbas. Lalu kerana tidak berani mencetuskan kemurkaan Bush maka cukuplah sekadar bertemu Abbas.

Kalau demikian tak perlulah Dollah mendesak agar dunia mengiktiraf kerajaan Palestin pilihan rakyat itu. Cukup sekadar mewujudkan hubungan dengan Abbas. Abbas kan disenangi Bush dan Bush kan melindungi Olmert!

Saya sedih dengan pengaruh dan pangkat yang telah diberikan oleh OIC dan NAM itupun kita masih penakut dan sekadar menjalankan kuasa berdasarkan kemahuan dan telunjuk Barat. Ada sahabat beritahu saya kalaulah Mahathir yang berada di Sharm el Sheikh itu pasti Wisma Putra diarahkan mengatur pertemuan beliau dengan Ismail.

Apa nak buat Mahathir dah pun bersara, yang ada Dollah, maka terimalah sekadar apa yang ada itu!

Allah selamatkan rakyat Palestin!

No comments: