Friday, May 19, 2006

Polis pun berkempen untuk BN Sarawak

Esok rakyat Sarawak akan keluar membuang undi. Rata-rata pilihanraya kali ini bagi saya adalah yang paling buruk bagi sejarah demokrasi di Sarawak.

Seluruh saluran media perdana samada akhbar, lebih-lebih lagi tv dan radio telah diperalatkan sepenuhnya untuk memberikan liputan ONE SIDED ataupun berat sebelah terhadap parti-parti komponan BN Sarawak.

Di TV contohnya, RTM, TV3, NTV7 dan lain-lain semuanya menyanyikan lagu-lagu gubahan BN belaka. Apabila menyentuh tentang calun-calun pembangkang ataupun Bebas, maka segala yang buruk dan jelek akan dihamburkan terhadap mereka itu.

Jangan terpedaya janji pembangkang, pembangkang tiada isu, pembangkang telah di tolak di Semenanjung, pembangkang tiada agenda pembangunan:

Ini semua adalah lagu-lagu basi yang diulang-ulang oleh pihak media dalam keghairahan kempen mereka untuk memastikan kemenangan calon-calon BN.

Semalam saya sempat menonton RTM1 dimana Pesuruhjaya Polis Sarawak turut diseret dalam rancangan SARAWAK GEMILANG satu rancangan propoganda BN bikinan RTM.

Apabila diajukan satu soalan dalam rancangan tersebut, Ketua Polis Negeri itu berkata:

Kehadiran pelancong di negeri Sarawak meningkat dari tahun ke tahun, begitu juga investment, banyak kilang yang baru dibina yang telah memberi pekerjaan kepada rakyat.

Sejak bila pula pihak polis boleh mengulas isu-isu ini disaat rakyat sedang melalui tempoh berkempen dalam proses pilihanraya yang sepatutnya adil, telus dan bebas?

Saya bimbang trend pilihanraya seumpama ini akan membunuh erti dan semangat demokrasi itu sendiri. Saya bersimpati dengan rakyat Sarawak yang seolah-olah tidak diberikan kebebasan untuk memilih sedangkan mereka berhadapn dengan pilihanraya.

Kalau benar BN Sarawak teguh, kuat dan memiliki rekod pemerintahan yang baik, apa perlu rakyat disekat dan dikongkong dari mengambil bahagian dalam pilihanraya yang bebas?
Apa pun saya berharap rakyat Sarawak bijak dan berani membuat keputusan walaupun diselubungi suasana yang bias ini dan kekangan yang melampau ini.

Selamat mengundi, dan undilah dengan bijak dan berani.

No comments: