Sunday, May 21, 2006

Keputusan Pilihanraya DUN Sarawak satu isyarat buat BN

Jika semasa berkempen dahulu kita biasa mendengar pimpinan BN termasuklah TPM Najib Tun Razak mengatakan Sarawak tidak memerlukan parti-parti dari Semenanjung mewakili mereka (merujuk kepada DAP, PKR dan PAS). Najib juga pernah berkata bahawa pembangkang ketandusan isu, yang sering diulang-ulang adalah isu kenaikkan harga minyak, seolah-olah bagi beliau ianya NON ISSUE.

Tiba-tiba semalam apabila suara rakyat dihitung jelas terdapat lonjakkan sokongan terhadap pembangkang dihampir keseluruhan kawasan-kawasan yang ditandingi sekaligus menidakkan anggapan BN itu. Dan di sembilan dari kerusi tersebut lonjakkan tersebut terlalu kuat sehingga berjaya menelentang dan merebahkan calon-calon BN.

Rata-rata akhbar hari ini termasuklah UTUSAN sendiri mengakui bahawa kekalahan BN di 9 kerusi tersebut merupakan satu kejutan. Tajuk UTUSAN:

BN kembali berkuasa: Pembangkang buat kejutan besar menang 9 kerusi

The Star pula:

Sarawak shocker: BN retains state but Opposition makes impressive gains winning 9 seats

Manakala NST:

Sarawak Elections shock for Taib

Dan benarnya kejutan itu sehingga NST menyiarkan di muka depannya gambar Taib yang membutikan kesemua laporan-laporan akhbar hari ini!


GAMBAR NST

Masing-masing pimpinan BN hari ini menyarankan agar dikaji sebab-sebab kekalahan mengejut BN di 9 kerusi itu. Malah PM Dollah Badawi yang berada di Mesir juga mengarahkan agar satu kajian menyeluruh dibuat.

Bagi saya BN perlu sedar sesungguhnya sokongan terhadap mereka itu menurun lantaran isu-isu besar yang benar-benar telah menyengat dan membebankan rakyat. Walaupun mereka telah berkempen dengan bantuan penuh saluran media perdana, jentera kerajaan dan sebagainya namun terlepas juga 9 kerusi!

Isu kenaikkan harga minyak yang Najib pandang enteng itu sebenarnya telah benar-benar mengecewakan rakyat tambahan apabila rakyat tahu bahawa Malaysia adalah NET EXPORTER minyak (dan Sarawak pula salah sebuah negeri pengeluar minyak di Malaysia). Kenaikkan harga minyak memiliki domino effect sehingga turut menaikkan harga barangan dan perkhidmatan dan terbaru kita dengar tariff elektrik juga berkemungkinan besar akan naik (walaupun ditangguhkan minggu lepas oleh Dollah kerana bimbang kesannya terhadap kepeutusan pilihanraya Sarawak ini)

Hari ini di bawah BN kadar inflasi telah melonjak sehingga 4.8 peratus, kadar faedah naik, dan kos hidup semakin meningkat. Ringkasnya rakyat mula keciwa dengan performance BN. Ini belum lagi mengambil kira kekeciwaan lain termasuklah isu rasuah, salah guna kuasa, pembaziran, kronisma, nepotisma dan lain-lain.

Sekurang-kurangnya rakyat telah bersuara di Sarawak dan terpulanglah kepada BN untuk menginsafinya dan mengambil iktibar atau sekadar memandang kecil perkara ini.

Itu Sarawak, bagaimana pula dengan rakyat Malaysia keseluruhannya?

Saya percaya demikianlah juga sentimen rakyat Malaysia di luar Sarawak, yang barangkali arusnya lebih deras lagi! Sama-samalah kita tunggu Pilihnaraya Umum nanti.

No comments: