Monday, May 29, 2006

Dollah marah iklan arak di NST

Baru-baru ini Pengerusi Kelab Senator, Senator Datuk Syed Ali Syed Abbas Alhabshee telah menyatakan bantahannya terhadap iklan arak yang terbit di akhbar NST (milik Umno) termasuklah satu yang betul-betul bersebelahan wajah Perdana Menteri yang terbit dalam akhbar yang itu pada hari berkenaan.

Kata Syed NST seolah-olah tidak sensitif dan seperti mempunyai agenda tertentu apabila menyiarkannya



Sekembalinya dari Tokyo PM Dollah Badawi telah diajukan soalan berkenaan iklan itu dan Dollah berkata:

Iklan minuman keras atau sebarang iklan yang berkaitan minuman keras, tidak sepatutnya disiarkan dalam akhbar New Straits Times.

Mengapa Dollah nak marah pada NST?

Minuman keras merupakan produk yang dihasilkan oleh Malaysia. Malah Malaysia memiliki dua buah kilang minuman keras yang terbesar iaitu Guiness Anchor dan Carlsberg yang kedua-duanya terletak di Selangor Darul Ehsan. Kedua-dua syarikat ini adalah antara syarikat yang paling stabil di Bursa Malaysia membekalkan arak bukan sekadar di negara ini malah ke rantau sebelah sini.

Kalau PM sensitif dan benar-benar mahu marah kerana arak itu haram, maka saya syorkan:

Pertama agar PM selaku Menteri Kewangan mengharamkan saham kedua-dua syarikat ini dari diniagakan oleh orang-orang Islam (maknanya haramkan orang Islam dari menjadi pemilik saham syarikat ini termasuklah GLC dan badan-badan berkanun lain)

Kedua PM sepatutnya mengarahkan semua ahli lembaga pengarah syarikat ini agar meletakkan jawatan serta-merta kerana haram bagi mereka bersubahat menjadi pengarah syarikat yang mengeluarkan minuman haram ini.

Ketiga PM sepatutnya juga mengarahkan agar semua kakitangan Islam syarikat ini berhenti dan melarang orang Islam dari bekerja di sana. Bagi mengelakkan mereka ini menganggur maka adalah menjadi tanggungjawab Dollah agar menyerap mereka ini kemana-mana syarikat milik kerajaan yang lain.

Keempat PM patut mengharamkan arak dari diniagakan oleh syarikat-syarikat GLC, MAS masih menghidangkan arak secara percuma kepada para penumpangnya sedangkan Penerbangan Brunei tidak!

Kelima PM patut mengarahkan agar penguatkuasaan terhadap umat Islam yang meminum atau membeli atau menjual arak diperketatkan di seluruh Negara (lebih-lebih lagi dikalangan menteri-menteri, wakil rakyat, ahli politik, tokoh-tokoh korporat Islam yang meminum dan menghidangkan arak)

Jangan hanya marah apabila iklan arak dipaparkan di depan wajahnya dalam akhbar. Tetapi selaku pemipin tertinggi Negara yang dikatakan memiliki latarbelakang pendidikan Islam sepatutnya Dollah mengerti bahawa beliau memiliki kuasa yang lebih dari sekadar menyatakan kemarahan begitu sahaja.

Jika tidak Dollah patut biarkanlah sahaja sebagaimana kata para soldadu apabila si Luncai terjun dengan labu-labunya:

Biarkan, biarkan

No comments: