Tuesday, March 18, 2008

Umno bersepai ditangan Dollah

Dollah memanggil sidang akhbar tadi untuk mengumumkan anggota jemaah menterinya yang baru di pejabatnya di Putrajaya. Yang menariknya adalah ketiadaan Timbalan Presiden Umno dan Timbalan Pengerusi BN, Najib Tun Razak. Pemberita yang hadir telah bertanyaka perkara ini kepada beliau, dimana Najib?

Kata Dollah beliau (Najib) bukannya seorang TPM lagi, oleh itu tidak layak hadir. Betul beliau bukan TPM, tetapi tidakkah beliau juga “caretaker” TPM sebagaimana Dollah “caretaker” PM? Kalau pun tidak hadir sebagai TPM tidakkah Najib Timbalan Presiden Umno dan Timbalan Pengerusi!

Menurut sumber Najib tidak hadir oleh kerana tidak berpuas hati dengan susunan kabinet yang diputkan oleh Dollah itu. Apabila Dollah menggugurkan Jamaluddin Jarjis, orang kuat Najib dari kabinet, bermakna hubungan Dollah dan Najib sudah mula retak dan renggang.

Dengan kes surat Mukhriz, kes surat ku Li dan kini kes pengguguran orang-orang kuat Umno dari kabinet Dollah, pastilah Umno semakin berkecamuk dan masadepan politik Dollah semakin meruncing. Mungkinkah mereka yang tidak berpuas hati akan “gang up” dan memukul Dollah pula? Dulu semasa Ku Li mengetuai Semangat 46, Umno berpecah sebelum pilihan raya umum, kini nampaknya Umno bersepai selepas pilihan raya!

Sama-samalah kita perhatikan nasib Umno seterusnya selepas ini.

No comments: