Monday, March 17, 2008

BN menang besar walaupun kalah: Mat Taib

Desakkan menuntut perubahan dalam Umno sedang bergoncang kuat. Umno tercalar teruk dalam PRU ke 12 lalu, tidak pernah dalam sejarahnya yang lebih 50 tahun itu, Umno gagal pertahankan sehingga 5 buah negeri. Kalau di zaman Tunku Umno tewas di Kelantan dan Terengganu pada tahun 1959 dan Pulau Pinang pada tahun 1969, dan zaman Tun Dr Mahathir, tewas Kelantan dan Terengganu, kini di zaman Dollah sehingga 5 buah negeri rebah.

Dari 107 kerusi di Parlimen pada tahun 2004, ia susut ke 78 kerusi iaitu suatu penurunan mencecah 27% iaitu yang terburuk dalam rekod Umno!





Tetapi yang lucunya Ketua Penerangan Umno Mohd Taib mengatakan:

Walaupun Barisan Nasional (BN) kehilangan majoriti dua pertiga selepas hanya mampu memenangi 140 daripada 222 kerusi Parlimen yang dipertandingkan pada pilihan raya umum itu, ia tidak bermakna BN gagal.

Malah lebih kelakar lagi apabila beliau menyambung:

Ini dianggap kemenangan besar juga walaupun bukan majoriti dua pertiga, manakala kegagalan di Pulau Pinang, Kedah, Perak dan Selangor serta Kelantan bukan kerana kegagalan pucuk pimpinan.

Walaupun susut 27% bilangan kerusi parlimen, tidak lagi menjadi MB di Kedah, Perak dan Selangor, serta hilang kuasa di Pulau Pinang dan terus ranap di Kelantan, Ketua Penerangan Umno Malaysia mengangapnya tetap sebagai kemenangan besar, dan tidak siapa pun dikalangan pucuk pimpinan partinya yang perlu disalahkan. Kalau beginilah sikap pucuk pimpinan Umno peringkat tertinggi, maka sesuai sangatlah pimpinan akar umbinya menuntut dan mendesak pembaharuan, kerana ternyata pimpinan mereka bermasalah.

Dalam kalah pun mereka kata mereka menang besar, saya merasakan tokoh pertama yang perlu ditendang keluar oleh Umno adalah Mat Taib. Beliau tidak sedar beliaulah liability terbesar dalam Umno selain Dollah dan kaum kerabatnya. Mat Taib tidak masuk dalam senarai akhir calon-calon Umno di Selangor, walaupun dikatakan namanya “favorite”, itu sahaja sudah cukup untuk membayangkan betapa bermasalahnya beliau. Dan kini prestasi Umno menjunam turun, beliau kata OK lagi. Kasihan Mat Taib, kasihan Umno!

No comments: